Meldeplikt

Hei, jeg er student og er nå ute i praksis. Jeg har praksis innen rusomsorgen, og det jeg lurer på er: Er det noen lover/forskrifter som sier at man SKAL melde til barnevernet hvis en småbarnsmor har en positiv urinprøve?

Mann, 21 år fra Rogaland
Alle offentlig ansatte, samt en rekke yrkesutøvere med profesjonsbestemt taushetsplikt, har plikt til å gi opplysninger til barnevernet når det er grunn til å tro at et barn blir utsatt for mishandling, andre former for alvorlig omsorgssvikt eller når et barn har vist vedvarende alvorlige adferdsvansker. Opplysningsplikten følger av lov om Barneverntjenester § 6-4 og av tilsvarende bestemmelser i andre lover. (Kilde: https://barnevernvakten.no/hvem-har-meldeplikt)
Utover dette vil vi presisere følgende:
Det er ikke du som privatperson, men institusjonen som melder til barnevernet. Vi synes du bør ha fått opplæring i dette fra dine veiledere der du er i praksis. Så lenge du er usikker skal det ikke være du som melder og det er heller ikke du som skal ta en avgjørelse om hvorvidt og ev. hvordan dette skal skje.
Til slutt vil vi tilføye at hva som er omsorgssvikt og hva som ikke er det til syvende og sist er en skjønnssak basert på en helhetlig vurdering. En enkelt positiv urinprøve er ikke nødvendigvis ensbetydende med omsorgssvikt og/eller mishandling.