Anonym spørreundersøkelse

Svar på spørsmål om din rusmiddelbruk, og bli med på å forme fremtidens rusmiddelpolitikk!

Anonym undersøkelse

Svar på spørsmål om din rusmiddelbruk, og bli med på å forme fremtidens rusmiddelpolitikk!

Kan jeg dø av dette?

Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.

Jeg har tatt ca 40 paracet (500 mg) og ca 20 ibux, husker ikke hvor mye mg. Men kan jeg død av dette egentlig?
Kvinne, 14 år fra Vest-Agder


Først vil vi informere deg om at dette ikke er en akutt-tjeneste. Det kan ta inntil en uke å få svar her. Hvis du opplever noen av de symptomene som er beskrevet under «Symptomer og kliniske tegn», bør du kontakte 113.
22 59 13 00.

Symptomer og kliniske tegn på forgifning.

  • 1. fase
    De første 24 timer, gjerne uspesifikke symptomer som kvalme, brekninger, blekhet og trøtthet/sløvhet. Pasienten kan også være helt uten symptomer
  • 2. fase
    Starter vanligvis innen 1,5 døgn etter inntak, med begynnende kliniske tegn og laboratoriefunn på leverskade. Tiltagende smerter i øvre, høyre del av magen.
  • 3. fase
    Tiden med maksimal levertoksisitet, vanligvis i tidsrommet 3-4 døgn etter inntak. Fasen preges av leverkoma med koagulasjonsforstyrrelser, hypoglykemi og bevissthetspåvirkning. Akutt nyresvikt kan forekomme. Fatalt utfall gjerne dag 3-5.
  • 4. fase
    Normalisering av leverfunksjon hvis pasienten overlever den initiale skaden. Leverparametre normaliseres vanligvis innen 5-7 dager, men det kan ta lengre tid ved alvorlige forgiftninger.

I sum kan det være skadelig å ta så mye Paracet og Ibux. Om det er såpass at du kan dø av det, er vanskelig for oss å gi et eksakt svar på. Folk metaboliserer virkestoffene veldig ulikt. Og toleranse (hvor mye du er vant til å ta/»tåler») har veldig stor betydning for hva som er nøyaktig toksisk dose.

Særlig leveren kan være utsatt, og vi anbefaler deg derfor å sjekke dette opp med legen så fort som mulig. Du skriver ikke når du har tatt dette og over hvor lang tid. Faren oppstår etter omkring et døgn, så det er viktig at du får sjekket dette opp nå. Du kan først ringe Giftinformasjonen for å høre hva de sier. Nummeret dit er 22 59 13 00, og de har døgnåpent.

Du skriver ikke noe om hvorfor du har tatt så mange tabletter på en gang, men hvis du har det vanskelig vil råde deg til å ta kontakt med helsestasjon for ungdom, helsesøster, eller ringe Mental helse, eller ringe/chatte med Kors på halsen eller snakke med noen voksne som du stoler på. Det kan være at du trenger noen å snakke med om hvordan du har det.

 

Var du fornøyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.  

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.  

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.  

Velkommen til RUSinfo!

Tirsdag 25. juni holder tjenesten stengt!