Hvordan hjelpe venninne med å slutte med heroin?

Hei! Jeg har slitt med rus, men er nå rusfri. Så har jeg møtt en gammel vennine, som har spurt meg om hjelp til å slutte med heroin. Hva er beste fremgangsmåten for og hjelpe henne med å slutte? Hun har holdt på i 4 år, for det meste bare røyket det.

Mann, 20 år fra Oslo.
Du skriver at din venninne har bedt deg om hjelp til å slutte, så da regner vi med at hun er motivert for det. Du skriver ikke noe om hvor mye og ofte hun har brukt heroin, men hvis det er slik at hun har brukt det daglig vil hun nok få en del ubehagelige abstinenser når hun nå skal slutte. De vanligste abstinenssymptomene ligner en influensa med følelse av ubehag, muskelverk, frysninger, kvalme/oppkast og diare. De fysiske abstinensene vil antakelig være over på 3-4 dager, eller opptil en uke. I tillegg kommer de psykiske abstinensene, som uro, rastløshet, nedstemthet, søvnproblemer og angstfølelse, som vil kunne vedvare lengre. Abstinensplagene blir mildere hvis venninnen din gradvis trapper seg ned på heroin i steden for å bråslutte. Fordi abstinensene kan være meget plagsomme kan det være lurt å søke seg inn på avrusning på sykehus. Det kan gjøres via lege eller ruskonsulent på NAV.
Mange synes også at den psykiske nedturen er vanskelig, og trenger god hjelp og støtte fra de rundt seg i denne perioden. Noen har god nytte av å gå til faste samtaler hos terapeut i denne vanskelige tiden (eksempelvis på en ruspoliklinikk) – dette er også noe som lege kan henvise til.
Hvis du lurer på noe mer, eller ønsker å prate med oss om dette er du velkommen til å ringe oss hver dag 11-19, eller du kan chatte med oss på hverdager 14-17.