Hvor går jeg?

Hei… Har røyka hasj daglig de siste 5-6 åra.. jeg vil virkelig slutte da jeg ser det ikke er noen livsstil for meg. også fordi det er så dyrt. når jeg ikke røyker så blir det en pils eller 5.. det går ikke en dag edru. Jeg vil bare vite hvor jeg kan henvede meg. Vil ikke bruke tia mi på innleggelse eller noe sånt. Har fulltidsjobb jeg trives godt i, så vil ikke ødelegge det. Håper på svar. Takk!

Mann, 23 år fra Akershus
Så fint at du har innsett at daglig bruk av rusmidler ikke er noen livsstil for deg. Nå som du synes å ha bestemt deg for å ta imot hjelp for dette, er du allerede kommet et godt skritt på veien. Det finnes flere alternativer når det gjelder hjelp til å slutte med rusmidler. Du kan kontakte selvhjelpesgrupper som f.eks. Anonyme Alkoholikere eller De Norske Lenker, eller du kan oppsøke det offentlige hjelpeapparatet. Der kan du få ulike typer behandling, alt etter dine ønsker og behov, også poliklinisk For å få tilbud om hjelp trenger du henvisning fra lege. Du finner en oversikt over forskjellige tilbud på siden frittsykehusvalg.no..
Det finnes også anonyme selvhjelpsprogrammer på nettet. Der kan du både teste ditt forhold til alkohol og cannabis, og ev. registrere deg på selvhjelpsprogrammet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate rusproblemer, som lever i stabile boforhold og er i kontakt med venner, slektninger eller kollegaer. Kurset er ikke egnet for folk med en lang historie av problemfylt rusmiddelbruk, folk med helseproblemer, eller dem som opplever alvorlig depresjon hvis de slutter eller kutter ned på rusmidler.