Hei, jeg har en bror som har ruset på hasj i 6 år som har spurt om hjelp til å slutte, men ikke vil på avrusing å sier han klarer det med hjelp av familien. Og det jeg lurer på er hva familien og jeg kan gjøre for å hjelpe han?

Mann, 15 år fra Finnmark
Det er veldig bra at broren din ønsker å slutte med hasj og fint om familien kan støtte han med dette. Som en start kan broren din sjekke rushjelp.no hvor han kan teste hasjbruken sin og hvor det også ligger et selvhjelpsprogram. Hasjguiden er også et nyttig verktøy. Det er en guide som er er laget spesielt for dem som ønsker å slutte å røyke hasj og den beskriver blant annet hvilke typer faser man kan forvente å gå gjenom. Det kan også være ok for resten av familien og sjekke denne.
Det kan være at broren din etter hvert vil oppleve at han trenger profesjonell hjelp. Det behøver ikke å bety at han bør legge seg inn til en avrusing, mye av hjelpen som tilbys cannabisbrukere er polikliniske tilbud. Som et første møte med hjelpeapparatet kan han ta kontakt med helsestasjonen for ungdom eller utekontakten.
Både han og dere er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon 08588(alle dager 11-19) eller chatte med oss (hverdager 14 -19).
Det kan være utfordrene å være pårørende i en slik situasjon.Noe av det viktigste du kan gjøre, er å ta vare på deg selv og sørge for at du har et godt liv. Da kan du også være en ressurs for broren din.