hasjbrownies

Hei, for 4 dager siden lagde jeg og venninna mi hasjbrownies (2g) jeg spiste halve kaka på en halvtime-time. Først begynte jeg bare å le, og så så jeg ikke klart. Alle bevegelser rundt meg begynte å hakke. Så ble jeg kjempe redd og bare satt og skalv. Jeg går på cipralex og litium til vanlig,og er redd for at det er farlig å blande alt dette. Det har gått 4dager og jeg er fortsatt helt fjern. Når jeg stryker meg i ansiktet så kjennes det ikke ut som det er jeg som gjør det. Det kjennes på en måte ut som silke. Når jeg tar på ting kjennes det ikke ut som det er jeg som tar på det, jeg kjenner nesten ingenting. Jeg spiste tirsdag kveld, og idag er det lørdag. Ingen tegn til bedring. Fortsatt helt fjern. Hva skal jeg gjøre med det ?

Kvinne, 22 år fra Telemark
Å føle seg nummen / følelsesløs i en eller flere kroppsdeler kan være et angstsymptom. Angst kan oppstå som en følge av cannabisbruk, særlig hvis dosen som inntas er sterk og/eller stor.
Det er nokså vanlig at cannabis får en sterkere effekt når den spises enn når den røykes, og hallusinasjoner kan forekomme. Du beskriver at «alt rundt deg begynte å hakke», det kan være tegn på at du opplevde hallusinasjoner, eller det kan være angst. Å oppleve angst i forbindelse med hallusinasjoner er ikke uvanlig, i tillegg kan cannabis i seg selv virke angstfremkallende.
Du skriver at du til daglig bruker Cipralex og Lithium, og lurer på om det kan være farlig å blande det med cannabis. Vi har ikke hørt at denne blandingen er direkte farlig, men virkningen av de forskjellige stoffene kan bli uforutsigbar. Det vil si at noen av stoffene kan virke sterkere eller svakere når de blandes med andre stoffer. Vi vil på det sterkeste fraråde all blandingsbruk av medikamenter og rusmidler uten å snakke med foreskrivende lege om dette først.
Hvis det du opplever nå er angst vil den ubehagelige følelsen slippe taket etterhvert. Det er ikke uvanlig at cannabisutløst angst sitter i noen dager etterpå. Det er ikke fordi du fortsatt er påvirket av stoffet, men fordi følelsen av redsel/angst kan være veldig ubehagelig for kropp og hjerne, og at det tar litt tid å bearbeide det. Noen føler at det hjelper å snakke med noen om det de har opplevd, noen synes det føles godt å være sammen med andre mennesker og noen synes det er best å bare være i fred. Føl deg frem på hva som føles best for deg, å unngå ting som føles ubehagelig. Hvis det går lang tid uten at du føler deg noe bedre kan det være lurt å snakke med en voksen, for eksempel helsesøster på skolen, utekontakt eller helsestasjon for ungdom. Du kan også ringe oss hver dag mellom 11-19, eller chatte med oss på hverdager mellom 14-17.