Evig amfetamin-nedtur?

Hei, på nyttårsaften stiffa jeg omkring 0.25-0.3 g makka, eller amfetamin. Drakk noen øl og røyka litt hasj. Dette er den tredje opplevelsen jeg har med amfetamin, dagen etter fikk jeg en halv pille av en kompis som hjalp litt på nervene. Men i dag, syv dager etter inntak, er jeg fremdeles ikke helt på topp. Kan en så liten dose påvirke humøret mitt, matlyst og nattesøvn for alltid? sist jeg tok er flere måndter siden. og hvor lang tid tar det før det er helt ute av kroppen? også jeg har røyket hasj med mindre enn syv dager mellomrom i omkring 2 år, hvor lang tid vil det ta før det er ute av kroppen om jeg stopper opp nå? takk for svar!

Kvinne, 17 år fra Vestfold
Amfetaminen du brukte vil kunne spores i urinen din i opptil en uke etter inntak, men sannsynligvis ikke mer enn 3-4 døgn. Det er normalt å føle seg litt utafor og slite med både søvn og nerver etter amfetaminbruk. Men, hvis dette vedvarer over mange døgn, kan det være lurt å kontakte fastlege (eller annet helsepersonell) for å være sikker på at det ikke er noe galt med deg. Det er uhyre liten sjanse for at et slikt enkeltinntak påvirker deg «for alltid».
Hvis du har røyket hasj med mindre enn syv dagers mellomrom kan det være at du har et lager av THC (virkestoffet i cannabis) i fettvevet i kroppen. Hvor lenge det vi ta før det er ute av kroppen din er vanskelig å si noe eksakt om, fordi det avhenger av; mengde, din forbrenning, styrken på hasj og andre forhold. Hvis du har røyket hasj med mindre enn syv dager mellomrom, la si du røyker ca to dager i uken, kan det omlag 3-5 uker før det er ute av kroppen din. Hvis du ikke har røyket hasj så ofte, antar vi at det vil ta kortere tid for deg.
Du kan gå inn på lenkene om; hasj, marihuana, cannabis og amfetamin, hvis du vil lese mer om virkning og bivirkning av disse stoffene.