Er syre sunt?

Hei, jeg har ei venninne som prøver å overbevise meg om at syre som et rusmiddel ikke er farlig i lang tid framover. hun sier at det ikke påvirker hjernen eller kroppen eller noe. Men jeg har merket at hun er blitt mer aggresiv og irritert. Jeg vil bare få råd om hva jeg skal gjøre fordi jeg sitter å er helt hjelpesløs om hva jeg bør prøve før jeg gir opp. Andre som har opplevd dette sier jeg bør være tålmodig og stå med dens side til vedkommende innser at noe må gjøres. Håper på svar.

Kvinne, 19 år fra Møre og Romsdal
Du skriver at du er bekymret for din venninne som er av den oppfatning at syre/LSD ikke er farlig hverken for hjernen eller kroppen. Du har merket at hun har blitt aggressiv og irritert, og du lurer på hva du kan gjøre.
Vi forstår din bekymring og ditt ønske om å hjelpe venninnen din, men dessverre er det veldig vanskelig å hjelpe noen som ikke er innstilt på å la seg hjelpe. Du lurer på hva du kan gjøre. Vi tenker at du allerede gjør mye ved å være en venn og ved å stå ved hennes side som du skriver. Du kan jo også fortsette å snakke med henne og oppfordre henne til å finne ut mer om potesnielle skadervirkninger av syre/LSD.
Andre muligheter er å kontakte utekontakten eller helsestasjon for ungdom der dere bor. De har ofte god kjennskap til ungdomsmiljøet og kan kanskje gi deg noen tips på hvordan du best kan forholde deg videre. Du kan også gi henne telefonnummeret til oss på RUStelefonen 08588 (vi har åpent hver dag 11-19), eller tipse henne om vår chat som er åpen på hverdager 14-17.
Når det gjelder syre/LSD, så kan det definitivt være farlig. I det siste har det stått en del i media om forskning som sier at LSD ikke fører til mer psykisk sykdom i samfunnet. Dette kan sikkert ha noe for seg. Men, det betyr ikke at LSD er ufarlig eller sunt.
LSD gir en meget kraftig og langvarig rus, og kan først og fremst gi psykiske skader. Og hallusinasjonene kan være så kraftige at de kan medføre farlig atferd. Dette kan føre videre til fysiske skader. Det er ikke mulig på forhånd å forutse hvilken virkning LSD eller andre hallusinogener kan ha på den enkelte. Effektene kan i løpet av kort tid svinge mellom velbehag og frykt, fra en intens lykkefølelse til angst og panikk og sterke depresjoner. I noen tilfeller kan hallusinasjonene oppleves som svært skremmende. Slike ”bad trips” har gjerne sammenheng med vedkommendes psykiske tilstand, forventninger til rusopplevelsen og miljøet, men er også doseavhengige.
Enkelte ganger kan en LSD-dose utløse alvorlige og langvarige psykotiske episoder. En psykose er en alvorlig sinnslidelse med sanselige inntrykk og tankegang som ikke er forankret i realiteten, samt ingen sykdomsinnsikt. Et annet fenomen som kan opptre ved bruk av LSD (og antagelig andre hallusinogener), er såkalte ”flash backs”. Det betyr at man en viss tid etter bruk (opptil flere måneder/år senere), får en plutselig og kortvarig gjenopplevelse av rusen uten nytt stoffinntak. Her er mer om LSD (og andre hallusinogene stoffer).