Eksen min har det vondt.

Hei! Jeg har vært sammen med en gutt en stund nå, men det ble slutt for ca en mnd siden. Før vi ble sammen visste jeg at han røyket hasj, men han fikk streng beskjed om at hvis vi skulle holde på så fikk han ikke gjøre det, og det gjorde han heller ikke (som jeg vet om). Jeg har visst ganske lenge at han har hatt sine problemer, men han vil ikke snakke med meg om det, så jeg har bare prøvd å være der for han. I jula var han utro, og da jeg fant ut av det ble det umiddelbart slutt. Etter dette har han begynt å røyke hasj hver dag, og han har tydeligvis begynt å ta noen piller. Han er så på kjøret at sist jeg snakket med han (han var høy, hadde tatt piller og drukket alkohol og jeg måtte hjelpe kompisen hans med å ta var på han) snakket han bare om angst, at han hadde det veldig vondt og at han hadde vurdert å ta livet sitt. Jeg har veldig lyst til å hjelpe han, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for han holder så avstand til meg nå etter han sa det til meg. Jeg vet at han pleier å røyke med kompisene sine, så det er egentlig lite hjelp jeg kan få fra de og for de «hjelper» han jo med å røyke. Hvis han ikke har penger låner han av de, og han er skyldig så mange så utrolig masse penger nå.. Jeg er så bekymra, for jeg bryr meg jo ennå om han selv om vi ikke er sammen lengre, og jeg skulle gjerne hjulpet han men.. med hva? Hva kan jeg gjøre?

Kvinne, 20 år fra Vestfold
Det er ikke rart at du er bekymret for vennen din som virker å ha det vanskelig for tiden. Det er aldri lett å oppleve at en du bryr deg om har problemer og har det vondt. Mange som deg føler seg rådløse, og vet ikke hva de skal gjøre i en slik situasjon. Du skriver at han avviser deg og ikke vil snakke med deg om det som er vanskelig. Hvis han ikke vil snakke med deg kan du heller ikke få presentert bekymringene dine og tilby deg å hjelp han. Derfor er det kanskje best å spørre han om det er greit at dere snakker om din bekymring for han først. Si til han at du er bekymret for han og spør om det er greit at dere tar en prat om det. Avviser han å snakke med deg er det ikke noe du kan gjøre. Du har gjort et forsøk og mer enn det kan du ikke gjøre.
Hvis han vil snakke med deg om det kan det være lurt å tenke deg godt om på forhånd hva du vil si. Ting du nevner er bruk av rusmidler, hans økonomi, at han er deprimert og har selvmordstanker. Fortell han at du synes det er leit at han har det sånn, at det bekymrer deg og spør han hva han selv synes om situasjonen. Hvis du går inn her finner du en mal på bekymringssamtale som kanskje kan være til hjelp. På forhånd bør du også tenke godt over hva du kan hjelpe han med. Å ta ansvar for en person med rus- og psykiske problemer krever fagkompetanse og erfaring. Det er kanskje derfor ikke du som skal hjelpe han videre, men profesjonelle som har kompetanse og erfaring med det. Hvis han er åpen for å ta imot hjelp for problemene sine, kan du foreslå at han tar kontakt med Helsestasjon for ungdom eller fastlegen som kan henvise han videre.
Det er fint at du bryr deg om han, men det er også fint at du respekterer dine egne grenser i forhold til både rus og utroskap. Så hvordan dette enn ender er det viktig at du husker på at det han gjør er hans ansvar, og det er hans ansvar å søke hjelp for problemene han har. Som venn kan du bare vise at du har omsorg for han, at det berører deg, og at du vil støtte han i å komme ut av den situasjonen han er i.