Alkomengde

Hei, jeg er en kvinne på 49 år som har et alkoproblem på den måten at jeg ofte blir for full når jeg drikker. Drikker ikke hver dag, det er det heller ikke et sug om. Jeg er i fast arbeid, og skjøtter jobben bra. Problemet er når jeg tar en fest, så tar det veldig ofte helt av. Jeg må på en måte drikke til det et tomt. Jeg har erkjent problemet, men er usikket på hvordan jeg skal klare å styre dette. Er takknemlig for gode råd her.

Kvinne, 49 år fra Sør-Trøndelag
En begynnelse kan være å øve seg på moderasjon når det gjelder alkohol. Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Andre tips:
• Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på Internettet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate cannabis- eller alkoholproblemer. Du finner testene her, og selvhjelpsprogrammene her.
• Det går an å øve seg på å bruke alkohol slik du selv egentlig ønsker, nemlig å oppnå den gode følelsen når du drikker, og ikke drikke mer eller oftere enn du selv ønsker. Det kan hende du kan ha nytte av å kikke litt på en bok vi kjenner til. Den heter Alkohol og livsstil -Strategier for moderasjon, og er skrevet av en psykolog som heter Fanny Duckert. Biblioteket til SIRUS har sannsynligvis den, om du vil låne den. De sender også bøker i posten.
• Poliklinikk. Om du føler at dette er noe du trenger å snakke med noen om, kan din fastlege henvise deg til en ruspoliklinikk eller en psykolog for samtaler.