Voksne. Hva skal/kan vi, foreldrene gjøre

Min sønn ble stoppet av politiet med mistanke om kjøring i påvirket tilstand og det ble funnet narkotiske stoffer pårommet hans ved senere sjekk av politiet. Han er 20 år og bor fortsatt med oss. En del praktiske ting vi lurer på er hvor lang tid tar behandling av saken hos politiet? Vil han kunne få førerkort tilbake? Hva vil kunne skje med han? Hvilke konsekvenser er sansynlige? Men hva kan vi foreldrene gjøre? Hvordan skalvi finne ut av ting vi lurer på, hvor har han fått det? Hvor lenge har han drevet med det? Tar han? Selger han? Og det viktigste …..HVORFOR??? Hvordan kan vi snakke til han så vi ikke frastøtter han fra oss men samtidig ikke lar oss lure?? Aldri hadde vi forventet dette av han….hvilken påvirkning kan miljøet rundt han ha hatt og hvordan skal vi håndere dette. Takknemlig for en hver ledetråd, hjelp.

Kvinne, 43 år fra Østfold
Hvor lang behandlingstid politiet har, er nok veldig varierende, men erfaringsmessig tar det nok litt tid. Om han får førerkortet tilbake, er ikke vi i stand til å svare på. Men generelt sett vil ikke beslag av narkotiske stoffer være avgjørende når det gjelder førerkort. Beslagets omfang vil primært ha noe å si for hvor mye bot/soning han får.
Når det gjelder førerkortet, vil det være to ting som gjelder: For det første hvor mye konsentrasjon av rusmidler han hadde i blod eller urin da han ble stoppet. Det er for de aller fleste rusmidler innført straffegrenser tilsvarende straffbar alkoholpromille i trafikken. Dette vil avgjøre straffens omfang og hvor lenge han mister førerkortet, eventuelt om han mister det for alltid. For det andre er det slik at lege eller politi kan melde fra til fylkeslegen når en pasient ikke fyller helsekravene til å inneha førerkort. Å bruke illegale rusmidler er en av disse kriteriene. Hvor lenge han eventuelt får dette indratt, kommer an på sakens omstendigheter, men han kan søke dispensasjon og han kan søke om å få det tilbake når han har bevist seg å være rusfri. Her kan dere lese mer om rusmidler og trafikk.
Når det gjelder hva slags straff han får, er det sannsynlig at han får inndratt førerkortet for en periode, og at han får et forelegg. Om han hadde store mengder narkotiske stoffer, risikerer han fengselsstraff. Siden vi ikke vet hvor mye politiet fant, kan vi ikke svare på hva som er mest sannsynlig.
Når det gjelder hvordan dere som foreldre kan finne ut av ting dere lurer på, tenker vi at det kun er en måte å finne ut av det på. Og det er å spørre han. Nå er jo «katta ute av sekken», så han kan jo uansett ikke nekte for at han ruser seg. vi anbefaler å forsøke å ha en rolig og saklig samtale med han, der dere viser interesse og bekymring uten å dømme eller anklage. På denne måten er det mest sannsynlig at han finner rom til å kunne snakke ærlig.
Dere kan se på denne guiden for tips om hvordan en samtale kan struktureres. Nå vet vi ikke om det er cannabis han ble tatt med, men denne guiden er like fin å anvende uansett hvilket rusmiddel han bruker.
Når det gjelder hvorfor han ruser seg, tviler vi på at det finnes et klart svar på det. Som regel er det mer enn en grunn til at folk ruser seg. Derfor tror vi at dere skal være forberedt på at han selv ikke klarer å forklare hvorfor han ruser seg. Noen grunner til at ungdom ruser seg er psykisk uhelse, påvirkning fra venner, nysgjerrighet eller lignende. Her kan dere lese om mulige årsaker til at ungdom ruser seg.
Her kan dere finne mer informasjon til foreldre.
Vi tenker at det beste dere kan gjøre er å snakke med han og forsøke å forholde dere mest mulig rolige. Forsøk å unngå å true eller pålegge han skyld. Forsøk å se fremover, og fortell at dere sammen kan finne en løsning på dette. At han fortsatt bor hjemme, gjør at dere også har rett til å innføre enkelte regler som innetid og totalforbud av rusmidler i hjemmet. Vær klar over at å endre et (rus)mønster kan ta tid. Vi vet ikke om han går på skole eller jobber, men det er viktig å fokusere på dette slik at han har struktur og forpliktelser. Å gjøre ungdom fri fra anvsvar er som regel en bjørnetjeneste.
Om han har problemer med narkotika, det vil si at han er avhengig eller ikke klarer å slutte, bør han søke hjelp hos fastlege, helsestasjon for ungdom eller utekontakt.
Dere er velkomne til å ringe til oss om det er noe mer dere lurer på eller om dere ønsker å diskutere saken nærmere.