Sobril og Cosylan

Hei. Jeg bruker noe Sobril, og grunnet hoste har jeg også tatt litt cosylan i dag. Jeg veier 100 kg (stor mann) og i dag tok jeg 25mg Sobril klokken 17. Jeg tok 25 mg på nytt klokken 22:30 for å sove, samt ca 15 ml cosylan. Spørsmål… Kan dette være farlig i forhold til respirasjon osv.? Mvh Mann 35

Mann, 35 år fra Akershus
Svaret på spørsmålet ditt er ja.
Virkestoffet i Sobril er oksazepam, som er et benzodiazepin. Symptomer ved forgiftning med benzodiazepiner er uregelmessig og nedsatt pustefrekvens, nedsatt bevissthet, blodtrykksfall, endret hjertefrekvens, nedsatt muskeltonus og nedsatt kroppstemperatur.
Cosylan inneholder etylmorfin som virker dempende på hostesenteret i hjernen. Etylmorfins hemmende effekt på sentralnervesystemet forsterkes av andre stoffer som virker hemmende på sentralnervesystemet. Etylmorfin kan gi respirasjonshemning og nedsatt grad av bevissthet. Vanlige doser er; for voksne: 5-10ml 3-4 ganger daglig
Sobril kan forsterke effekten av alkohol og legemidler som virker på det sentrale nervesystemet (for eksempel beroligende midler, sovemidler, midler mot psykoser, anestesimidler og enkelte allergimedisiner).
Så kombinasjon av disse to legemidlene frarådes, men mindre det er gjort i samråd med lege, og legens dosering følges.
Kontakt lege, sykehus eller Giftinformasjonen (tlf. 22 59 13 00), hvis du har fått i deg for mye legemiddel eller hvis du er usikker.
Kilde: FHI og felleskatalogen