Samboer som drikker ekstremt mye

Hei! Jeg har en samboer og sammen har vi 2 barn. Vi har det egentlig ganske bra foruten ett problem. Drikkingen hans. Jeg drikker ikke selv siden jeg ikke liker smaken av alkohol så barns har alltid en edru voksen hjemme. Drikkingen har blitt bare værre og værre nå i det siste. Nå drikker han seg full hver eneste dag. Det er ikke lenger bare øl men gjerne vin og noen ganger sterkere saker. Jeg er så lei og sliten og litt redd av å gå rundt på tå for mannen min. Det virker ikke som han skjønner selv at dette ikke er greit. Men jeg våger ikke ta det opp med han. Da føler jeg at jeg setter hele familien og samlivet på spill. Han er aldri slem eller noe sånt. Han kan bli litt spydig og ekkel mot meg når han er full. Jeg bare vet ikke hva jeg skal gjøre nå. . Det har gått så langt at jeg ikke orker mer. Jeg er redd for han når han er full selv om han ikke har gitt meg grunn til det. Tenker at en dag så må det jo «klikke». Jeg er helt tom og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. det er så utrolig vanskelig. Jeg trenger hjelp.

Mann, 26 år fra Telemark
Vi skjønner godt at du synes dette er uholdbart. Du skriver at du er redd for at du setter familien og samlivet på spill om du tar det opp med han. Om du tenker litt over det, så er det kanskje han som setter dette på spill? Å akseptere at han drikker seg full hver dag, er ikke å verne om samlivet eller familien. På sikt vil dette bli et problem ikke bare for han og deg, men også for barna – selv om de heldigvis har deg som er edru og tar vare på de. Vi skjønner også at du er redd for han, selv om han sier at han ikke har gitt deg noen grunn til å være det. Man blir jo mer ansvarsløs og mindre forutsigbar av alkohol, og det at han drikker hver dag, tyder jo på at han allerede har mistet litt kontroll over seg selv. Vi sier ikke at du bør være redd for han, men håper at du skal akseptere de følelsene han skaper hos deg, for de er naturlige.
Du bør absolutt ta tak i dette, for det blir ikke bedre av seg selv. Det er godt mulig at han trenger hjelp, men det er ikke sikkert at han er mottakelig for det (enda). Det vi anbefaler er at du tar dette opp med han. Her kan du få noen enkle tips om hvordan du kan ta det opp på en best mulg måte (guiden er rettet mot folk som skal ta opp cannabisbruk, men kan overføres til alle typer rusmidler). Om du synes det er ubehagelig og er redd, bør du ta det opp på en plass du føler deg trygg, der barna ikke er til stede (det bør de ikke være uansett). Om du ikke er helt klar for dette, har dere kanskje noen andre i livet deres, som dere stoler på og som kan ta dette opp med han? Om han ønsker hjelp, må han dra til legen. Om han ikke ønsker hjelp, er det ikke så mye du får gjort for å tvinge han til å søke hjelp. Da er det viktig at du setter grenser for deg selv og barna om hva dere aksepterer og ikke. Om han ikke er villig til å samarbeide på det, bør du kontakte familievernkontoret eller barnevernet for råd.
Du bør også få noen å snakke med. Du kan kontakte Veiledningsenteret for pårørende på 35527705/ 907 02 621 for en uforpliktende samtale. Du kan også ringe oss på RUStelefonen for å diskutere situasjonen.
Vi ønsker dere lykke til!