nedtrapping/ sobril

Hei Jeg har måttet bruke sobril nesten daglig i 1,5 år, og noen ganger 10mg x 5 sobril, under krampeanfall. Nå tåler jeg ikke sobril og lurer på om jeg kan trappe ned på de på egen hånd. Jeg er ikke avhengig. Har aldri følt at jeg har hatt lyst på sobril Hater de faktisk.

Kvinne, 38 år fra Hedmark
Det er mulig å trappe ned på egen hånd, men generelt anbefaler vi å trappe ned i samarbeid med lege som har foreskrevet medisinen. Hvis du har tatt Sobril i 1,5 år, og noen ganger 50 mg daglig, kommer du til å få abstinensplager om du slutter. Det som er viktig er at du trapper sakte ned, for eksempel ved å minske dosen med noen milligram per uke. Benzodiazepinabstinenser sies å være tøffe og langvarige, men blir mildere ved sakte nedtrapping. Med sakte, menes nedtrapping over flere uker eller måneder. På denne måten unngår du også farlige abstinenskramper.
Det som kan være lurt er at du skriver en nedtrappingsplan og forsøker å følge den. Opplever du kraftige abstinenser, må du ringe lege eller legevakt.
Vanlige abstinenser ved benzodiazepiner er stress, angst, uro, skjelving og kramper. Har du hatt angst eller depresjoner før du begynte med medisiner, vil du nok i abstinensperioden oppleve at dette blir forsterket, i noen tilfeller også verre enn det var i utgangspunktet før du begynte å ta piller. Abstinensene kan vare i flere måneder.
På denne siden kan du finne god informasjon og gode råd for nedtrapping av benzodiazepiner. Der finner også en «oppskrift» for nedtrapping.
Her kan du også finne tips.
Her kan du lese om Benzodiazepine withdrawal syndrome.