Hei har vert bruker av morfin preparater i nærmere ti år pga flere tilfeller av kreft er frisk nå og redusert morfin bruken har egentlig aldri tenk over at jeg kunne bli avhengig jeg har nå fått den redusert med 25% og har hadd noen fryktelige uker.er liksom at kroppen min går i oppløsning hvor leang tid kan det ta før jeg er ute av dette og vil det bli likens ved neste reduksjon

Mann, 50 år fra Troms
De fleste opplever abstinenser når man slutter med morfin. Akkurat hvordan abstinensen oppleves, kan variere fra person til person når det gjelder grad av ubehag og hvor lenge det varer. De vanligste abstinenssymptomene ligner influensa med følelse av ubehag, uro og rastløshet, muskelverk og frysninger. Man kan også oppleve symptomer som blodtrykksproblemer og diare/oppkast. De typiske abstinenssymptomene går gjerne over i løpet av 1 – 3 uker.Om det ikke blir bedre innen den tid anbefaler vi deg å ta kontakt med legen din. Med legen kan du også diskutere videre nedtrappingsplan slik at neste periode blir mindre ubehagelig..