Hjelp til Skoleoppgave:)

Hei! Jeg ei 15 år gammel jente som skalha ferdig en skoleoppgave om å ha en livsstil om å bruke narkotika som skal være ferdig innen 6 januar, og jeg trenger hjelp til noen spørsmål ( har lett på nettet, men det er dessverre lite å finne ) De to spørsmålene jeg har er: Nr 1: Er det forskjell hvor i verden du bor, med tanke på bruk av narkotika ( altså om det er en forskjell av bruk av narkotika om du f.eks bor i Norge sammenlignet med å bo i et land i Afrika? ) Nr 2: Beskrivelse av livsstilen til en narkoman

Kvinne, 14 år fra Østfold
Vi kan forstå at du ikke har funnet noe særlig med svar på nettet. Det tror vi rett og slett kan være fordi spørsmålene dine er ganske vanskelig å svare på.
1) Er det forskjell hvor i verden du bor, med tanke på bruk av narkotika?
Vi er litt usikre på hva du spør om her. Spør du om hva slags rusmidler som brukes mest i ulike land? Eller hvordan rettighetene eller hjelpeapparatet er for folk som bruker rusmidler? Eller hvordan livsstilen til rusavhengige er i ulike land?
Det er nok sikkert litt forskjell på hvordan rusmidler brukes, hva slags rusmidler som brukes og hvordan samfunnet ser på og behandler rusavhengige. Det er nok også ganske forskjellig hva slags livsstil rusavhengige har i de ulike landene. Hva slags forskjeller det er snakk om, spør på hvilket land du sammenligner med, og vi har nok ikke oversikt over dette. I Norge har rusavhengige pasientrettigheter, noe som gjør at de har rett på behandling slik andre med sykdommer har. Det er nok ikke slik i alle andre land, og da vil det bli vanskeligere å få hjelp om man ønsker det – enten fordi det mangler hjelpeapparat eller fordi det er dyrt å få hjelp. Noen land har dødsstraff for bruk av narkotika, men det har ikke Norge. I Norge har en rusavhengig mulighet til å søke sosialhjelp fra staten for å dekke livsopphold. Det har ikke alle land, noe som vil gjøre det økonomisk mer vanskelig å være rusavhengig. Slike ting – økonomiske forhold, sosiale forhold (hvor aksepetert/stigmatisert rusavhengighet er), lovgivning – vil påvirke livsstilen til rusavhengige.
Som du skjønner, er det vanskelig å svare på spørsmålet ditt, fordi det er så generelt. Vi vil anbefale deg å snevre inn spørsmålet ditt. For eksempel sammenligne rusavhengiges rettigheter i Norge og ett annet land.
2) Beskrivelse av livsstilen til en narkoman.
Det mange tenker på når de hører ordet narkoman, er de man ser på «plata» i Oslo eller på andre offentlige steder – med knekk i knærne, manglende tenner, blek hud og slepende stemme.  Man kan også se en del filmer og lese en del bøker som beskriver livsstilen til rusavhengige. Disse beskrivelsene er nok bare eksempler på hvordan livsstilen til en rusavhengig kan være, og ofte det de mest karikerte eksemplene. Det finnes også noen norske romaner som beskriver hvordan livet som rusavhengig kan være – for eksempel Hvite Niggere av Ingvar Ambjørnsen og Hard asfalt av Ida Halvorsen. De kan jo være verdt å ta en titt på.
Men om du ønsker å beskrive livsstilen til alle narkomane, blir nok det umulig. Faktum er at det finnes rusavhengige i alle samfunnslag og med alle slags livsstiler. Felles for de alle, er nok suget etter rus og at mye av tiden deres går til å ruse seg eller skaffe rus – de følelsene er nok veldig altoppslukende for mange. Ut over det, er nok narkomanes livsstil like forskjellig som alle andres livsstil.