hjelp

hey har gått på noge så hete nobligan en stund nå. føle eg har begynnt å utnytte disse en del. børd eg snakke me nogen om dette?

Mann, 28 år fra Rogaland
Vi vet ikke hvor mye og hvor lenge du har brukt Nobligan. Derfor vet vi ikke hvor høy toleranse du har for virkestoffet. Men det er ikke anbefalt å ta mer enn legen foreskriver til deg, og et absolutt maksimum er 400 mg i døgnet for friske, voksne personer. Du bør være meget forsiktig med å utprøve dette – faren for overdosering er alltid tilstede. Symptomer på overdosering kan være pupilleforminskning, brekninger, blodtrykksfall, rask puls, kollaps, bevissthetsforstyrrelser/koma, epilepsianfall og pustebesvær/pustestans. I slike tilfeller må lege kontaktes umiddelbart!
Når Nobligan tas over lengre tid kan virkningen minske slik at høyere doser må tas (toleranseutvikling). Hos pasienter med tendens til å misbruke medisiner eller som er avhengig av medisiner, bør behandling med Nobligan kun skje i korte perioder og kun under nøye medisinsk tilsyn.
Du skriver ikke noe om du får utskrevet Nobligan av fastlegen eller ikke, men opplever du dette som et problem bør du uansett kontakte h*n din og snakke om situasjonen.