Hasj over lengre tid eller LSD og MDMA

Hei, jeg hadde en diskusjon med en venninne her om dagen. Jeg selv har røyka hasj et par ganger i uka, og har tatt syre og mdma to ganger og sopp en gang på en periode over 3 måndter. Hun røyker bare hasj, men men gjør det flere ganger om dagen, hver dag, hun har og mye problemer med angst. Jeg fortalte henne at hun burde slutte å røyke så mye hasj, fordi det går utover psyken hennes. Da sa hun at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt fordi jeg har eksperimentert med sterkere ting i det siste. Har hun rett? hvem av oss utsetter seg selv for størst risiko når det gjelder psyken? takk for svar!

Kvinne, 17 år fra Vestfold
Det er vanskelig for oss å vite hvem av dere utsetter seg selv for størst risiko når det gjelder psyken. Dette er individuelt. Det eneste vi kan si med sikkerhet er at dere begge utsetter dere selv for risiko hver gang dere bruker rusmidler.
Vi kan si litt om psykiske virkninger av hasj, syre, MDMA og fleinsopp generelt.
• Hasj er ikke kjent for å være «dødelig» farlig, men kan likevel føre til betydelig (psykisk) skade. Regelmessig bruk av hasj kan for eksempel føre til avhengighet, nedstemthet og konsentrasjons- og soveproblemer. Jo oftere man bruker, jo høyere er risikoen. Særlig personer som sliter med psykiske problemer som depresjon, angst eller schizofreni eller personer som har familiemedlemmer med psykiske problemer bør være ekstra forsiktig med hasj. Hvis venninnen din sliter med angst er vi enig i at hun burde slutte å røyke hasj eller i hvert fall moderere hasjbruken sin. Men også du utsetter deg selv for risiko hvis du røyker hasj et par ganger i uka. Dere kan jo teste deres hasjbruk anonymt på rushjelp.no. Her finner dere også selvhjelpsprogrammer hvis dere skulle ønske å gjøre en endring. Hvis dere vil kan dere kan lese mer om virkninger av hasj her og om det å slutte med hasj her.
• Hver gang man bruker syre (LSD) eller fleinsopp risikerer man å få en «bad trip», en svært skremmende hallusinogen opplevelse. Noen opplever også ubehagelige «flash-backs» som også kan forekomme i lang tid etter bruk. Fra folkehelseinstituttets faktaark: «Det er ikke mulig på forhånd å forutse hvilken virkning LSD eller andre hallusinogener kan ha på den enkelte. Effektene kan i løpet av kort tid svinge mellom velbehag og frykt, fra en intens lykkefølelse til angst og panikk og sterke depresjoner. Hallusinasjonene kan være så kraftige at de kan medføre farlig atferd for brukeren.»
• Utenom de akutte (fysiske) farene av MDMA, som overoppheting, dehydrering (glemmer å drikke vann) eller vannforgiftning (drikker altfor mye vann)og hjertestans, risikerer man også å oppleve psykiske  ettervirkninger som kortvarige depresjoner og angstforstyrrelser, også ved enkeltinntak. Dere kan lese mer om MDMA (ecstasy) her.
Som dere ser er det ikke så enkelt å «beregne» risikoen. Dette avhenger mange (individuelle) faktorer. Det er kanskje heller ikke så viktig hvem som utsetter seg selv for størst risiko? Vi håper at dere tenker dere godt om før dere bruker rusmidler.