Gravid med barnefar på metadon

Hei. Hvordan vil det være å bli gravid med en mann som går på metadon? ( uten å ha et sidebruk selvsagt) Jeg selv er 100% rusfri. Vil det kunne gi noen skadevirkninger på fosteret? Vil fars metadonbruk måtte oppgis til legen? Og vil det Evt gjøre at barnevern blir koblet inn for å sjekke osv?

Kvinne, 35 år fra Akershus
Det vil ikke ha noen innvirkning på fosteret at barnefaren bruker metadon. Hvis det var du som gikk på metadon, ville barnet blitt født abstinent, og det ville vært større risiko forbundet med dette. Om mannen din ikke har et sidemisbruk, tar metadon som forskrevet og ellers fungerer i hverdagen, tenker vi at det ikke er noen grunn til at barnevernet skal involveres. Dere kan kontakte LAR-nett om dere har flere spørsmål rundt dette. LAR-nett er en brukerorgansiasjon for de som står i LAR. For tiden er nettsiden deres nede, så vi legger ikke ved link, men du finner de enkelt på nett om du søker.