Forelegg og vandel

Hei, for noen uker siden ble jeg og noen kompiser tatt for å røyke marijuana, vi ble tatt sent på natten og kjørt på politi stasjonen for å bli hentet av foreldrene våre. Jeg sa sannheten om at jeg hadde tatt 2 drag av en joint. Vi fikk et forelegg med 1 års urinprøve kontrakt (fikk ikke bot siden jeg var under 16). Spørsmålet mitt er, kom dette på rullebaldet mitt (Vandelen). Hvor lenge vill det være på rullebladet?. Kan jeg gå i førstegangstjeneste? Kommer jeg inn i USA? Må jeg søke visum til USA hvis prikken går bort fra rullebladet om noen år?

Mann, 15 år fra Akershus
Det er litt forskjellig praksis på hva som gjøres når man inrømmer narkotikabruk. Slik det kan se ut har du inngått en urinprøve kontrakt. Mange slike kontrakter innebærer at man slipper å få en narkotikadom på rullebladet. Du kan lese mer om dette her. Dersom du ikke får en dom på rullebladet skal både militæret og USA tur gå fint, men dersom det har kommet på rullebladet vil det bli vanskeligere for deg å avtjene førstegangstjeneste og det kan bli vanskeligere å komme inn til USA. Vi vil anbefale deg å ta kontakt med politiet for å finne ut av hva som kommer og om det i det hele tatt kommer noe på rullebladet ditt. Hvor lenge det vil stå på rullebladet avhenger av flere faktorer. Du kan lese mer om dette på ung.no her. Mer informasjon om visum til USA i forhold til å ha noe på rullebladet finner du her.