Cannabis i urin

Hei! jeg er en jente på 20 år. Ca [..anonymisert. Red.] høy og veier godt over gjennomsnittet [..kg, anonymisert. Red.]. I løpet av de siste 6 mnd har jeg røykt hasj ca 1 gang i uken. I begynnelsen av min »hasj-karriere» røyket jeg ganske mye. Hasjen ble brukt som en avleder fra problemer jeg hadde hjemme, og med meg selv. Nå går ting mye bedre og jeg har klart og gått ned ca 15 kg. Meeen, »desverre» har en venninne sladra på meg.
Jeg har innrømt overfor politi og psykisk helsevern att jeg har, etter mine egne ord prøvd noen ganger, og at jeg har tatt en joint i løpet av de siste to ukene. Grunnen til att jeg ga opplysninger om vekt er fordi jeg vet at cannabis er fettbindene. Nå må jeg sannsynligvis ta en urinprøve i løpet av denne- eller neste uke. Siste joint var den 30.nov. og før det har det vært ca en gang i uken. Hvor stor er sannsynligheten for at testen blir positiv dersom jeg blir testet i løpet av nærmeste fremtid? med tanke på att forbrenningen ikke er den beste. Jeg vil også understreke att hasj er noe jeg ALDRI kommer til å røre igjen. Det er jeg ferdig med. Er det forresten noe som kan hjelpe med å gjøre testen negativ? Hilsen bekymra 20åring.

Kvinne, 20 år fra Hedmark
Det er fint å høre at det går bedre med deg. Som du selv nevner, er virkestoffet i cannabis (THC) fettløselig og lagres i kroppens fettvevet. Røyker du mye, som du nevner at du gjorde i begynnelsen av din «hasj-karriere», fører det til en lagring (akkumulering) av THC i kroppen. Hvor stort lager du har avhenger av hvor ofte du røyka, styrken på cannabisen, kroppens metabolisering/forbrenning (metaboliseringen er hvor raskt kroppen skiller ut THC). Så metabolisering og størrelsen på lageret i kroppen din er to viktige faktorer som har betydning for hvor lenge du har THC i kroppen. Har du røyket daglig over lang tid kan det ta 6 til 8 uker før det er ute av kroppen.
Det er derfor vanskelig å gi deg noe sikkert svar på spørsmålet ditt, fordi du skriver at du har røyket jevnlig en gang i uka, men sluttet med det for over en uke siden. spørsmålet er da om THC lageret i din kropp har tømt seg før du tar neste dose med cannabis.
Dette er en generell info vi publiserer vedr. ditt spørsmål. Hvis du har røyket cannabis daglig i flere år kan du ha hatt så høye THC verdier at du fortsatt hadde THC i kroppen da du tok det siste trekket den 30 nov.. Vanligvis ville vi ha sagt at et engangsinntak vil kunne spores i noen dager og opptil en uke. Men, fordi du kanskje allerede hadde THC i kroppen fra før kan det gå enda to til tre uker før det er helt ute av kroppen din. Det finnes ingen metoder som gjør at denne forbrenningen av THC går fortere ut av kroppen. Det har heller ingen ting og si om hva du veier.