Alkoholisert mor

Jeg er en 25 år gammel jente som bor med moren min. Jeg har de siste årene vært overbevist om at hun har et alkoholproblem. Hun har pleid å drikke opptill flere glass vin hver kveld, ofte til hun er synlig beruset. I helgene har hun alltid drukket seg ganske beruset, til det punktet hvor hun ikke snakker tydelig, blir svært irritabel eller sovner i sofaen. Ofte husker hun ikke hele samtaler fra kvelden før. Jeg har bodd med henne nå alene i ca et år, og i løpet av det året har jeg snakket med henne om dette. Hun har lovet å skjerpe seg, men i det siste har det bare blitt til at hun heller drikker i skjul, har vin på rommet sitt o.l. Når jeg kommer hjem sent er hun ofte full, og har da tillatt seg å drikke siden jeg ikke har vært hjemme. Jeg har tidligere snakket med faren min om dette, men jeg tror ikke han forstår omfanget av problemet. Han bor for tiden i utlandet og de to har et problematisk forhold, så jeg vil helst ikke blande han inn i det (de er fremdeles gift). Jeg har to søsken som jeg snakker med om dette, men inntil nå er jeg den eneste som har tatt dette opp med henne. Hun er sterkt svaksynt noe som belaster psyken hennes, i tillegg til at hun sliter med et dårlig forhold til familien sin. Alt dette gjør det desto vanskeligere å ta tak i problemet med henne. Hva skal jeg gjøre? Burde hele familien foreta oss en slags intervensjon? Problemene hennes påvirker meg i svært stor grad, noen ganger drikker jeg samtidig som henne for «overdøve» hennes beruselse, jeg tenker veldig mye på det og gruer meg ofte til familiemiddager hvor vin blir servert eller besøk på restauranter.

Kvinne, 25 år fra Oslo
Vi skjønner at dette er en vanskelig situasjon. Og ut i fra din beskrivelse er det mye som tyder på at din mor har et alkoholproblem ja. For at hun skal gjøre noe med situasjonen sin må hun nok først og fremst ønske å gjøre noen endringer selv. Å foreta en såkalt intervensjon kan ofte oppleves som skremmende for mange og det kan nok være like effektivt at du prøver å snakke med henne igjen. Du vil finne den del tips om hvordan å snakke med en rusbruker i guiden Hvordan snakke med noen om deres cannabisproblem. Guiden henvender seg i utgangspunktet til pårørende av cannabisbrukere, men prinsippene kan lett overføres til andre typer rusproblemer.
For de som har moderate alkoholproblemer kan siden Rushjelp.no være en start. På denne siden finner du/dere tester og selvhjelpsprogrammer som kan fullføres helt anonymt på internett.
Hvis hun ønsker å motta hjelp, trenger hun henvisning fra fastlege (eller ruskonsulent hos NAV). Om det blir aktuelt med behandling finner du/dere et oversikt over ulike behandlingstilbud og ventetider på frittsykehusvalg.no. I Oslo tilbyr f.eks. både TrasoppklinikkenIncognito Klinikk og A-senteret både poliklinisk oppfølging (samtaleterapi) og korttids døgnbehandling (innleggelse i gjennomsnittlig én måned).
Hvis din mor er aktiv i arbeidslivet er det også en mulighet å ta kontakt med Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk. Noen finner den støtten man trenger hos selvhjelpsgrupper som f.eks.Anonyme Alkoholikere, dette kan også fungere som et supplement til annen behandling.
Vi har stor forståelse for at du opplever situasjonen din som problematisk. Det å være pårørende kan være krevende. Hvis du trenger å snakke med noen om din rolle som pårørende kan du kontakte ,Veiledningssenteret for pårørendeal-anon eller du kan ringe oss hver dag mellom 11-19. Du kan også chatte med oss på hverdager mellom 14-17.