Hei : ) Jeg har vært veldig kvalm i det siste, sliter med søvn osv. Jeg har nylig sluttet å snuse og tror nok mest det er derfor. Men lurer på om dere tror det kanskje er mulighet for at det er hasj-avhengighets abstinenser? Har aldri røyket spesielt mye, jeg og venninna mi har kanskje røyka 1-2g i uka i ca. en måned (i tillegg ganske dårlig hasj), men det slutta vi med. Snusing har jeg gjort i 2 år. Men blir litt bekymra, så bare lurer hva dere tror. Vet jo at uansett så burde jeg ikke fortsette med å røyke hasj, og det har jeg absolutt ikke noe planer om å drive med fast, eller så regelmessig som jeg har gjort. Men jeg blir jo litt redd. Tror dere jeg er hasj-avhengig, og at det er abstinenser fra det?

Kvinne, 20 år fra Telemark
Du sier ikke hvor mye du snuset, men om du snuset daglig er det mer sannsynlig at det du opplever nå først og fremst er snusabstinenser. Det kan kanskje være et snev av hasjabstinenser også, slik at dette blir en slags kombinasjon. Hasjabstinenser er i så fall noe som vil gå over i løpet av en ukes tid. Snus (nikotin) er mer avhengighetsdannende enn cannabis, og som du sier har du ikke røyket store mengder eller hver dag. Folk er også veldig forskjellige og hasjavhengighet er i stor grad psykisk. Men som sagt, tror vi at det først og fremst er snusabstinenser du kjenner på. Om du lurer på noe rundt dette, kan du kontakte Røyketelefonen.