Hei! jeg skal spille i ett teater stykke og jeg trenger noen svar om stoffet heroin. hvordan endrer en person seg fysisk når han/henne har vært alvorlig avhenging av heroin over en lang periode med tid? Kan heroin føre til schizofreni eller lignende ting som halusinasjoner feks? Blir effekten anderledes jo lengere man bruker det? Blir en person som er på stoffet mer eller mindre aktiv? Og kan dere nevne noen hoved symptomer? Blir personen mer eller mindre oppservang? Og føler personen mer eller mindre følelser etter å ha tatt stoffet? tusen takk på forhånd!

Kvinne, 15 år fra Troms
Det er veldig godt spørsmål du stiller der. Vi prøver å gi deg så nøyaktige svar som mulig, der det lar seg gjøre. I tillegg gir vi deg noen generelle tips og råd. For slik vi forstår det skal du eller noen andre altså ha en rolle som heroinavhengig i forestillingen.
Hvordan endrer en person seg fysisk når han/henne har vært alvorlig avhenging av heroin over en lang periode med tid?
Ofte ganske mye. Det er flere grunner til dette. Heroin hører til stoffgruppen opiater, og opiater er ikke i seg selv veldig skadelig for kroppen. Det høres kanskje litt rart ut. Men, la si en person tar en pille med morfin hver dag. Da blir hun fort fysisk avhengig av det. Men hun kan godt spise det hver dag over lengre tid uten at kroppen tar veldig mye skade; det er f.eks. mer skadelig for kroppen å drikke seg full hver dag. Men hva er da problemet? Hvorfor blir en som tar heroin så ødelagt, både fysisk og mentalt? Mye har å gjøre med livsstil, inntaksmåte, mengde og hyppighet.
De fleste – i Norge – som misbruker heroin, bruker sprøyter. Det er svært skadelig for kroppen. Grunnen er at det skaper fare for infeksjoner, byller, blodpropp og ande sykdommer. Overdosefaren blir også større. De som bruker heroin, tar vanligvis stoffet tre ganger daglig, minst. Det betyr at vedkommende stter en sprøyte på deg selv over tusen ganger i året. Ofte er sprøytene urene osv., så det fører med seg infeksjoner o.l.Så hvis du skal fremstille en heroinist i teateret, vil hun fysisk ha disse kjennetegnene:
- Hun er tynn og ganske møkkete.
- Hun har trolig en del sår/utslett på kroppen.
- Blek hud.
- Sløv, nasal mumlende tale.
Du kan godt kikke på «Jarle» på programmet «Åpen Post». Han har en temmelig troverdig fremstilling av en heroinist.
Kan heroin føre til schizofreni eller lignende ting som halusinasjoner f.eks?
Psykoser og schizofreniliknende tilstander er ikke veldig vanlig på heroin. Ikke hallusinasjoner heller. Men det hender nok at de som prøver å slutte med heroin får så sterke abstinenser at det kan føre til hallusinasjoner. med tanke på å fremstille en heroinist på teater, vil schizofreni eller lignende ting som halusinasjoner ikke være så viktige momenter å få frem.
Blir effekten anderledes jo lengere man bruker det?
Vel. Heroin fører raskt til toleranse. Toleranse betyr at hun som bruker det trenger mer for å oppnå samme virkning. Effekten av stoffet blir ikke vesentlig annerledes, men hun trenger mer og mer for å oppnå samme virkning.
Blir en person som er på stoffet mer eller mindre aktiv?
Godt spørsmål. Heroin er et meget kraftig dempende stoff. Da skulle man jo tro at hun som bruker blir mindre aktiv. Men når hun blir mer og mer avhengig, fungerer det ikke slik. For når hun er ikke tar stoffet, blir hun abstinent – syk – og dermed også meget passiv, slapp og dårlig. En heroinmisbruker er faktisk mest aktiv når hun har stoffet i seg. Heroinmisbruk er jo også kostbart, og de som misbruker trenger også å være i aktivitet for å skaffe penger til mer stoff.
Og kan dere nevne noen hoved symptomer?
- Nedsatt evne til selvkritikk, likegyldighet og følelse av virkelighetsflukt kan være mer eller mindre framtredende. Noen blir mer rastløse, men andre blir trøtte.
- Kvalme, vannlatingsbesvær, forstoppelse, kløe og munntørrhet er vanlig. Pupillene blir små.
- De fleste opioidene kan redusere den kritiske sansen og øke risikovilligheten, samt påvirke ferdighetene og reaksjonsevnen i forbindelse med bilkjøring og betjening av redskaper og maskiner.
- Etter langvarig og høyt forbruk vil misbrukere oftest bli preget fysisk og psykisk, komme i dårlig form, få nedsatt initiativ og følelsesmessig ubalanse.
Blir personen mer eller mindre observant?
Godt spørsmål! Både og, vil vi si. Hun blir trolig mer observant på noen få ting, og mindre observant på de fleste. Hun blir mer observant på sånne ting som heroinpriser, kvalitet på stoffet, hvor politiet befinner seg, hva som ligger på fortauet (har noen mistet penger? Har noen mistet litt heroin på bakken?). Men generelt blir hun nok mindre observant, f.eks. på ting som skjer i samfunnet, andre mennesker rundt seg osv. Generelt blir hun mer egoistisk. Derfor også mer observant på det som angår hennes selv og hennes heroinbruk, men alle andre ting blir rett og slett uviktige.
Og føler personen mer eller mindre følelser etter å ha tatt stoffet?
Mindre. Mye av grunen til at folk bruker heroin er nettopp å dempe følelser. Det kan både være følelser som kommer av vanskelige ting hun har opplevd i livet, i tillegg til å dempe abstinenser. Hvis hun slutter å ta heroin, får hun abstinenser, og det er forbundet med sterkt negative følelser som depresjon, angst og håpløshet.