spray-bokser

Kan spraybokser som inneholder deodorant o.l benyttes til å oppnå rus? Hvordan kan man finne ut om det er trygt å gi en sprayboks til noen som ruser seg?

Kvinne, 56 år fra Nordland
Det er forbundet med stor risiko å sniffe gassen fra ulike typer spraybokser. Det er ikke trygt å gi noen typer spraybokser til noen som ruser seg hvis formålet er å sniffe innholdet.
Sniffing av butan- og propangass (som er de gassene man finner i lightere og også som drivgass i spraybokser) kan fortrenge oksygenet i blodet, noe som kan føre til bevisstløshet og død. Gassene kan også føre til alvorlige forstyrrelser i hjerterytmen, noe som kan medføre hjertestans. Det har forekommet flere dødsfall i Norge.
Andre akutte, men mindre alvorlige, problemer kan være kvalme, brekninger, magesmerter og dårlig muskelkoordinasjon. Hallusinasjoner med forvirring og aggressivitet kan også forekomme.
Vi legger ved et faktaark om sniffing/sniffestoffer som Folkehelseinstituttet har gitt ut.