Overdose – dagene etter

Hei. For litt under to uker siden, tok jeg en pilleoverdose som inneholdt blandt annet 100 atarax, polaromin, antidepressiva o.l. Naturligvis overlevde jeg, selvom krampene, svimmelheten og kvalmen var relativt kraftig, og jeg ikke klarte å stå på bena på 24 timer. Spørsmålet mitt er ift tiden etterpå, jeg har vært fryktelig urolig, lettrørt, stresset og mye smerter i kroppen, noe som har kommet etter denne overdosen. Jeg har vært til avrusning for alkohol og nylig sluttet med alle medisiner. Hva kan disse etterplagene bety? Burde jeg sjekke opp med en lege?

Kvinne, 20 år fra Buskerud
Det bør du sjekke opp med en lege, ja. Det kan være nevrologiske skader du har pådratt deg etter overdosen, men det er mer sannsynlig at det er psykiske ettervirkninger av den psykiske belastningen det antageligvis var for deg å gjøre et selvmordsforsøk. Om det var fare for nevrologiske skader av overdosen, ville du nok blitt utredet for det på sykehuset når du var der (om du var der?). Det kan også være abstinenser etter medisinene og/eller alkoholen du har sluttet med. Selv om du sannsynligvis ikke har fysiske abstinenser etter alkoholen, kan det være psykiske ettervirkninger etter lang tids alkoholbruk. Om det er abstinenser etter medisinene, er vanskelig for oss å svare på da du ikke skriver noe om hva slags medisiner du har tatt.
Vi håper at du har det bedre nå og at du får hjelp og oppfølging slik at du kan få det bedre. Hvis du ikke har noen å snakke med, anbefaler vi deg å be legen din om en henvisning til psykolog.