Metamina

Hei. Jeg har en mann på 41 som har fått diagnosen adhd nå i voksen alder og har begynt på metamina, og har gått på det i 1 år. Det jeg lurer på er hvor lenge kan han gå på disse medisinene? Jeg opplever også at han i helgene når han står opp etter oss andre er sur og grinete. Er dette på grunn av at han er Avhengig og først blir blid når han har fått dosa si eller er det Adhd som slår igjennom fordi han er umedisinert. For når han er oppe før oss andre og tatt medisinen så er han blid og fornøyd når vi står opp. Opplever også at han innimellom heller ikke får ordentlig ereksjon, selv om han har lyst. Er dette vanlig.

Kvinne, 39 år fra Buskerud
Hvor lenge han kan gå på disse medisinene, er nok i stor grad opp til han selv. Men det er nok slik at det er vanlig å gå på medisiner mot ADHD i lang tid. Dette kommer nok av at man mener at ADHD ikke er en sykdom som kureres, men en tilstand. Når det er sagt, finnes det mange andre måter enn medisinbehandling for å takle utfordringer knyttet til en ADHD-diagnose. Kosthold, terapi, rutiner og så videre er eksempler på dette.
Om han er sur og grinete på morgenen på grunn av abstinenser eller ADHD, er vanskelig for oss å svare på. Hvis dette ikke var et problem før han begynte på medisinene, er det jo mer sannsynlig at det er på grunn av Metaminaen.  Amfetaminabstinenser kan gjøre at man blant annet blir nedstemt, irritabel og nervøs, så slik sett stemmer det godt med abstinensreaksjoner.
Angående ereksjonsproblemer og Metamina, så er det ikke uvanlig å få ereksjonsproblemer etter langvarig bruk av amfetamin, så det er godt mulig at ereksjonsproblemene hans skyldes Metamina.
Vi tenker at legen som skriver ut medisinene til han, bør ha gode svar på det dere lurer på om Metamina.