Lærlingoppgave

Hei. Jeg er lærling på barne- og ungdomsarbeiderfaget Vg 3 og har en oppgave som lyder sånn: Bruk teori og beskriv hvilke rusmidler som finnes og drøft hvilke som er mest skadelig. Reflekter rundt holdningene samfunnet har til bruk av ulike rusmidler og tobakk og drøft hvilken betydning det kan ha for de unges forhold til dette. Beskriv ulike tiltak som kan forebygge bruk av rusmidler og tobakk. Dere trenger ikke og hjelpe meg med alt. Men jeg trenger hjelp til litt svar.

Kvinne, 18 år fra Hordaland
Informasjon om de mest vanlige rusmidler finner du på folkehelseinstituttets faktaark eller på vår side fakta om ulike rusmidler. Du kan få litt oversikt over virkningene av ulike rusmidler i denne artikkelen. Legg spesielt merke til figuren du ser der. Den deler rusmidlene inn etter virkninger; noen er stimulerende, noen er dempende, noen er hallusinogene. Noen rusmidler har flere virkninger, f.eks. ser du på figuren at cannabis (hasj/marihuana) er både dempende og hallusinogent. Ecstasy er stimulerende og hallusinogent, og alkohol er dempende og stimulerende, for å ta noen eksempler. Bruk den inndelingen du også, den gir en meget god oversikt (kopier gjerne figuren inn i besvarelsen din.)
Hvilket rusmiddel er mest skadelig kommer an på hvordan man definerer «skadelig». Tenker man da på fysisk skade, psykisk skade, sosial skade, økonomisk skade, kriminalitet, skade for samfunnet? Denne infografikken (på engelsk) kan være nyttig for å få oversikt over hva slags skader ulike rusmidler kan føre til (husk at den er basert på amerikanske forhold, crack og røykbar metamfetamin («ice») er for eksempel ikke så vanlig i Norge). Denne artikkelen kommenterer en undersøkelse som tar for seg det samme (men her har de rangert 20 stoffer, inkludert alkohol og tobakk).
For holdninger samfunnet har til ulike rusmidler finner du kanskje inspirasjon i denne artikkelen eller denne artikkelen om alkohol og samfunnet. Du kan også se om du finner noe interessant på forskning.no.
forebygging.no finner du informasjon om rusforebygging. For spørsmål om tobakk kan du kontakte Røyketelefonen.
Lykke til!