Hodepine

Hei jeg er en mann på 47 år. Jeg begynte å festdrikke i 15 årsalderen. Som 20 åring ble jeg familiefar så festdrikking gikk over til «hjemmekosdrikking»(men ingen nedgang i konsum). Dvs i snart 30 år har jeg drukket nesten hver helg. Ferier og andre høytider en god del mer. De siste 18 år etter en stor kreftoprasjon har det vært litt sånn «vin som medisin» (annet enn vin også, sprit, øl ol) for å dempe smerter og for å få sove. I sommer bestemte jeg meg for å slutte. Jeg har ikke hatt noe sug el trang etter alkohol i det hele tatt heller ikke noe savn, men har gått med hodepine daglig i snart 3 mnd. I de to første mnd sammenhengende. Nå får jeg «litt opphold» fra hodepinen innimellom. Kan dette skyldes at jeg har sluttet? Legger til at forbruket lå på ca 3 liter pr (lang)helg (torsdag til søndag) med rødvin. Håper på svar:-)

Mann, 47 år fra Sogn og Fjordane
Så bra at du har klart å slutte med alkohol. Hodepine er et vanlig alkoholabstinenssymptom, men hos de fleste varer disse plagene ikke lenger enn 3-7 dager, max. 10 dager vanligvis. Men det kan altså variere fra person til person.
Noen abstinenssymptomer kan vedvare i minst ett år etter seponering/avslutning av alkohol. Symptomer kan inkludere et sug etter alkohol, manglende evne til å føle glede av normalt hyggelige ting (også kjent som anhedoni), uklar persepsjon, forvirring, kvalme og oppkast eller hodepine. Søvnløshet (insomni) er også et vanlig symptom ved langvarig abstinens som vedvarer etter den akutte fasen.
Alkoholikere mangler ofte ulike næringsstoffer, og dette kan forårsake komplikasjoner. De viktigste vitaminene ved alkoholabstinens er tiamin og folsyre.
Vi anbefaler deg å ta vitamintilskudd, gjerne multivitaminer, og som inneholder tiamin og folsyre.Kanskje det kan bedre din tilstand.
Dersom ikke din hodepine gir seg , anbefaler vi at du kontakter legen din.