Hjelp til å ødelegge vin

Hei. Min far drikker og lager vin selv. Lurer på om dere har en god ide om hva man kan putte på vinbalongen slik at vinen smaker jævlig. Han lager 30 liter av gangen og drikker ca 1 liter om dagen. Er salt det beste eller er det noa annet som kan anbefales.

Mann, 56 år fra Akershus
Vi har ikke noe godt svar på hva som er best å putte i vinen slik at den smaker jævlig, men salt vil nok gjøre jobben, vil vi tro. Faren ved å putte salt i, er at om han likevel drikker det, kan han få i seg skadelig store mengder salt.
Et annet spørsmål er om dette vil løse din fars alkoholproblemer. Er han avhengig vil han nok enten uansett drikke det, selv om det smaker jævlig, eller han vil få tak i alkohol på annen måte. Vi anbefaler deg å heller ta opp din bekymring med han, og forsøke å motivere han til å få hjelp til å slutte med drikkingen sin. Hvis han ikke ønsker hjelp, kan det være lurt for deg å tenke over hva du fakstisk kan gjøre med dette og at det i grunn er faren din sitt ansvar at han drikker. Han må ta konsekvensene av sine valg, og at du skal bruke mye tid og krefter på å hjelpe han om han ikke vil ha hjelp, vil bare gjøre deg sliten.
Om han ønsker hjelp, bør han ta kontakt med fastlegen sin for å få en henvisning. Alternativt kan han ta kontakt med AA.
Om du trenger noen å snakke med om din fars alkoholproblemer, kan også du ta en tur til fastlegen for å få en henvisning til psykolog. Det finnes også enkelte pårørendegrupper du kan ta kontakt med:
• PIO-senteret. PIO er pårørende i Oslos eget ressurssenter for psykisk helse, og retter seg mot alle som står nær mennesker med psykisk helsesvikt og/eller rusproblemer. Med pårørende mener vi: Foreldre, ektefelle/partner, venner og kolleger, søsken og barn. De tilbyr blant annet tema-møter, kurs, samtalegrupper, selvhjelpsgrupper og individuell og familierådgivning.
• Veiledningssenteret for pårørende tilbyr individuelle samtaler, par/familie samtaler, kurs/grupper, foredrag og undervisning.
• Pårørende kompetanse. Pårørende Kompetanse skal hjelpe pårørende til mennesker med psykisk sykdom eller rusproblemer å bli sett og hørt av hjelpeapparatet. De tilbyr blant annet Pårørende guide. Pårørendeguiden er en frivillig, kvalifisert person som selv har erfaring som pårørende og som ønsker å hjelpe andre pårørende.
• Al-Anon tilbyr pårørendegrupper for familier av alkoholavhengige.
• Du kan også ringe oss på 08588 mellom 11-19 for en samtale.