Hasj

Jeg er en jente på 17 år som bor i spania hos norsk vertsfamilie. Jeg går på skole her gjennom (red.adm) videregående skole, og skal være her et halvt år. Jeg røyket hasj en dag, og vertsfamilien fant det ut. Hva kan skje? mister jeg skoleplassen hjemme i Norge? Må jeg reise hjem? Får jeg jobbe som helsefagarbeider neste år eller kommer det på politiattesten? HJELP fra en livredd jente

Kvinne, 17 år fra Rogaland
Vi vet ikke hva slags politikk din skole fører, men om det er en vanlig offenltig videregående skole i Norge og du røyket hasj på fritiden din, blir du nok ikke utvist. Om du blir sendt hjem, kan vi ikke vite.  Om politiet har tatt deg i Spania, kommer det sannsynligvis ikke på rullebladet ditt i Norge. Uansett om det kommer på rullebladet ditt, så kan du fint studere og jobbe som helsefagarbeider. Det som skjer om politiet i Norge får vite at du har røyket hasj, er at du kan få en bot (forelegg), eventuelt bli tilbudt en påtaleunnlatelse mot at du går på en ruskontrakt. Dette vil stå på en uttømmende politiattest hele livet ditt, men det har ingenting å si for din karriere bortsett fra om du skal i forsvaret eller bli politi. Vi håper at det ordner seg for deg og at du blir litt mindre redd av dette.
Her kan du lese om hva som kommer på rullebladet.