Ettervirkning av hasj

Hei, Hadde for mange år tilbake en lengre periode hvor jeg røykte hasj. Tidvis røykte jeg flere gram daglig, andre perioder røykte jeg ingenting. Jeg gav meg tilslutt for fire år siden, da det ikke lenger gav positive erfaringer ved at jeg ble stresset og følte ubehag både under røyking og tiden etter. Det jeg lurer på er, hvor lenge er det mulig at virkestoffene fra hasj er i kroppen? Jeg fullførte, mens jeg røykte, et relativt tungt studie, og jobber i et yrke som medfører en del stress. I perioder har dette ført til at jeg ikke kjenner meg særlig tilpass, verken fysisk eller psykisk. Jeg følger nå strenge rutiner når det gjelder mat, og prøver f.eks å unngå nettaviser/nyheter når det er skremmende ting på gang – og klarer meg da greitt. Men når jeg tenker over det, var det ikke slik før jeg begynte å røyke, og heller ikke fram til den siste tiden før jeg sluttet å røyke. Kan det være noen virkestoffer som fremdeles spiller meg et puss?

Mann, 30 år fra Rogaland
Etter daglig bruk av hasj over lengre perioder kan THC, det viktigste virkestoffet i hasj sitte i fettvevet og hjernen opptil 6-10 uker. Det er usannsynlig at det fortsatt er i kroppen din etter 4 år.
Vi synes at det er veldig bra at du har klart å slutte med hasj og at du klarer deg greit. Du skriver at du i perioder ikke kjenner deg særlig tillpass verken fysisk eller psykisk. Det er vanskelig for oss å vite om du utløste latente psykiske problemer ved å røyke mye hasj, om det er stress eller om det er en annen årsak for det.  I grunn er det kanskje ikke så relevant hvorfor du føler deg slik, men heller hvordan du kan føle deg bedre. Hvis dette er et problem for deg eller bekymrer deg, anbefaler vi å snakke med legen din om hvordan du har det.