Diversen spørsmål ved bruk av kokain

Hei. Jeg har siden påske i år prøvd kokain 5-6 ganger. Med en lange mellomrom. Men jeg har i det siste(etter sist gang) slitt med en uro/stress inni meg. Særlig når jeg er alene. Ikke at jeg sitter å rister men at jeg går med en vond følelse i meg som er uto/stress. Jeg vet at langtidseffekten er/kan bli paranoia, angst osv. Men mitt spørsmål er om dere tror dette er relatert til mitt bruk av kokain. Også lurer jeg litt på hva som regnes som mye bruk av stoffet. Er det slik at slike virkninger kan komme etter 1. gangen så godt som om man har tatt det mye? Er det noe man kan gjøre for å minske disse følelsene. Og hvor mange ganger/ofte skal man ta det før neseveggen kan skades?? Jeg er på ingen måte avhengig av dette heldigvis. Har kun prøvd det noen ganger. Fordi det, som kjent. Gir en god rus.

Mann, 26 år fra Akershus
Hvis du ikke har hatt problemer med uro/stress før du begynte med kokain tror vi det godt mulig at plagene dine er relatert til kokainbruket ditt, men det er vanskelig for oss å være sikre. Det er individuelt, men slike virkninger kan forekomme også etter førstegangs bruk.
Det er vanskelig å svare konkret på hva som regnes som «mye bruk av kokain». Kokain er i realiteten blant de mest avhengighetsskapende rusmidlene man kan innta. Avhengigheten oppleves mest psykisk og gir seg til kjenne ved et sterkt sug etter stoffet. Selv om man kanskje tror at man ikke bruker så ofte, kan det derfor fort bli  «for mye» bruk. Det er vanlig at brukere undervurderer risikoen for å bli avhengig av kokain.
Hvor mange ganger/ ofte man kan ta det før neseveggen skades er umulig å forutse før skaden har skjedd.
Du skriver at du ikke er avhengig. Da kan du jo prøve deg en stund uten kokain, og se om plagene går over. Det kan være lurt å tenke over om den «gode rusen» er verdt de negative konsekvensene.
Du kan lese mer om kokain på folkehelseinstituttets faktaark eller i vår brosjyre om kokain.