Cannabis sak

Hei. jeg lurte på om det mulig og lovmessig lov til og pålegge noen en straffereaksjon *av politiet* (hovedsaklig bot) ved funn av thc/metabolitter i blod/urin visst man ikke har bevis for når man inntok stoffet? eksempelvis, funn av liten pose med cannabis i et hus hvor de involverte ikke innrømmer at det er noen sin og ingen har røykt noe den dagen. Politiet ber da om urinprøve på stedet der ingen klarer og tisse, politet forlater stedet med posen. noen dager senere (6 dager ca) er det avhør og ny pisse prøve, hvor man tester positiv av funn av stoffene i enten urin/blod. er dette bevis nok for og pålegge en straffereaksjon *bot*, når det ikke er mulig og stadfeste når man inntok stoffet? for det kunne jo hvert uken før/dager etter, dager før de fant posen? takk

, 21 år fra Oslo
Ja politiet har nok lov til det. For de spiller det jo tross alt liten rolle når dere inntok stoffet. Så lenge dere har positive urinprøver, beviser det at dere har inntatt stoffet, og det er ulovlig, samme når dere gjorde det og hvordan politiet fant det ut. Dere vil da bli straffet etter legemiddellovens § 31 annet ledd. Her sies det at besittelse og bruk av narkotika straffes med bøter eller fengsel i inntil 6 måneder, eller begge deler.