Cannabis

Hei! Jeg bare lurer på hva som er så spesielt farlig med at hasj og marijuana blir i kroppen mye lengre enn alkohol. Mamma argumenterer alltid med det når vi snakker om det fordi hun ikke liker at jeg røyker litt nå og da.

Kvinne, 22 år fra Telemark
THC lagres i fettvevet i kroppen og i viktige deler av hjernen. Hvis man bruker mye og hyppig, kan man bli gjennomgående mer passiv og få et lavere energinivå. Den akutte rusen får nå en ny funksjon ved at man røyker for å føle seg normal og våken.
Imidlertid er dette omdiskutert, da THC omdannes til THC-syre og er inaktive metabolitter. Slik sett er det ikke slik at man er kronisk ruspåvirket selv om man har THC-verdier i kroppen. Det er kanskje mer riktig å si at om man røyker jevnlig (altså mer eller mindre daglig), vil man ha THC-verdier i blodet til enhver tid. Det har konsekvenser i form av for eksempel bilkjøring. Om du røyker litt nå og da, vil ikke dette være et problem for deg, og det som er negativt med at det lagres i kroppen lenge da, er om du skulle bli tatt for noe og politiet tar urinprøver av deg, som kan være positive en stund.
Ønsker du mer informasjon om cannabis finner du informasjon på våre sider Fakta om rusmidler.