BV

Får sååå vont i magen.. Var hos fastlegen og inrømmet alkolmisbruk… drikker hver dag, ikke før til kvelden men klarer likevel klunke nedpå5-6halvlitere. Dette fortalte jeg også fast legen min og virket som han tok det med fatning og anbefalte meg å takke ja til en spesialist. Problemet er at jeg har en datter på 5 år, som jeg forøvrig aldri drikker foran, derfor jeg venter til etter hun har lagt seg… tror ikke fastlegen min kommer til å melde men her om dagen måtte jeg få akutt time og fastlegen var opptatt. Han fikk da grei skuring på hele jurnalen min og må jo bare si, merkeligere time har jeg alldrig hatt.. er det fare for at han melder inn en pasient som ikke i utgangspunket er hannes, uten og snakke om sitasjonen i sin helhet, bare lese en jurnal. Meget relevant er det jo at min samboer er avholds og hun er hjemme. Orker ikke tanken på at min samboer skal måtte gå gjennom en bekymresesmelding pga meg.. eller enda verre min datter..

Mann, 35 år fra Møre og Romsdal
Taushetsplikten til helsepersonell er meget streng, men viker om det er mistanke om omsorgssvikt eller mishandling. At du drikker hver dag, er jo bekymringsfult, men så lenge du har en samboer som er edru og som kan ta hovedansvaret, er det liten sjanse for at legen vil kontakte barnevernet. Imidlertid kan vi ikke vite hva vikarlegen gjør, fordi det er en vurderingsak. Om det skulle skje at legen kontakter barnevernet, vil de sannsynligvis ikke foreta noe drastisk, da samboeren din er rusfri. Vi tenker at uansett om barnevernet blir involvert, er det for dere alles beste at du får hjelp med ditt problem.