Hei. Har en samboer som har fått metadon 130mg i 11 år, så 100 de to siste. 13 år i LAR med rene prøver. Prøvde å spise litt cannabis og måtte jukse på prøve. Dette blir oppdaget og kommune og Lar fraskriver seg alt ansvar og stoppe utdeling med øyeblikkelig virkning. Er det forbundet med fare å bråkutte metadonen slik? Hun har i tillegg byttet hjerteklaff for ett år siden og nettop fått beskjed at en medfødt feil gjør at alle hjerteklaffer lekker. Har dette noe innvirkning på hvor trygdet det er å bråslutte.

Kvinne, 53 år fra Nordland
Det er ikke anbefalt å bråseponere på metadon. Vi synes det er bekymringsverdig at dette har blitt avgjort av LAR. Samboeren din har gått på store doser metadon over lang tid, og en bråseponering vil gi henne store abstinensplager. Om det er tilfelle at hun har hatt rene prøver i 13 år men mister behandlingen sin av en prøve som er positiv på cannabis, synes vi også at det virker noe drastisk. Slik vi har oppfattet det, tar LAR individuelle vurderinger og har ikke i alle tilfeller nulltoleranse for andre rusmidler. Om hjerteproblemene hennes har noe å si for hvor farlig bråseponeringen er, kan vi ikke svare klart på, da vi ikke er helsepersonell. Imidlertid kan det tenkes at det utgjør et ekstra fare. Å bråseponere på så store doser opioider kan uansett medføre helseskader, og i hvert fall sterke abstinenser. Vi anbefaler dere å ta kontakt med LAR-nett, som er brukerorganisasjonen til mennesker i LAR-behandling. De har god innsikt i deres rettigheter. Eventuelt kan dere kontakte pasient – og brukerombudet for bistand.