Bør jeg oppsøke hjelp?

Jeg har lenge slitt med depresjon. Har i et år gått på cipralex(antideppresiva), noe som har hjulpet meg en stund. Jeg studerer fulltid, jobber deltid, har kjæreste og gode venner, men i det siste har jeg tatt en del kokain. Med i det siste så mener jeg den siste måneden(ca. Tre/fire uker). Har tatt det kanskje to til tre ganger i uken i forbindelse med alkohol. Det har foreløpig ikke gått utover venner, skole, jobb osv. Men har slitt en del med søvn. Problemet er det at jeg føler bruken av kokain gjør meg mer avslappet og ikke så nedfor som jeg har følt tidligere. Har lest mye om rusmiddlet på nett, men kjenner meg liksom ikke helt igjen. Jeg passer på at det ikke går utover skole og jobb, siden det er ting jeg tar veldig alvorlig, men begynner å bli litt beskymret etter hva jeg har lest. Tror dere det vil gjøre deppresjonen verre? Jeg føler meg så bra når jeg tar det.. Ønsker råd!

Kvinne, 22 år fra Oslo
Det er vanlig at brukere undervurderer risikoen for å bli avhengig av kokain. I realiteten er stoffet blant de mest avhengighetsskapende rusmidlene man kan innta. Avhengigheten oppleves mest psykisk og gir seg til kjenne ved et sterkt sug etter stoffet. Den psykiske langtidseffekten av kokain er på flere vis den motsatte av kokainrusen – mange får varige depresjoner og en negativ endring i sinnstilstanden når man ikke ruser seg. Mistenksomhet, angst, søvnløshet og kroppslig ubehag er andre vanlige abstinenssymptomer som kommer om man ikke tar nye doser. Etter hvert vil også kokainrusen i seg selv miste sine positive sider, og brukeren kan bli preget av kronisk nedstemthet. Kokain har også fysiske langtidseffekter. Her kan du lese mer om kokain. Det er jo en grunn til at folk ruser seg, og det er ofte fordi de liker rusen. Men etterhvert kan det bli et problem og man ruser seg først og fremst for å slippe abstinenser. Dette kan utvikle seg til en avhengighet.
Fastlegen kan være et bra sted å begynne for å få hjelp til slutte med kokain. Legen din kan henvise deg til et passende tiltak. En ruskonsulent på NAV kan også henvise deg til videre behandling. Hvis du ønsker å få litt mer informasjon om hva slags offentlige hjelpetilbud som finnes, kan du bruke nettsiden til fritt sykehusvalg .
Stiftelsen Bergensklinikkene har en internettside, Rushjelp.no, med tester og selvhjelpprogrammer/kurs for de som ønsker å slutte med kokain eller kutte ned kokainbruk. Informasjonen som du oppgir er konfidensiell og hele kurset er gjennomført via Internett.
Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefonen 08588 (hver dag 11-19 ) eller chatte med oss på hverdager (14-17).