Avrusning

Hei jeg er en gift kvinne og mor til tre. Jeg har i et år brukt Oxynorm pga smerte men som jeg nå føler meg avhengig av. Smertene er borte men uten pillene så ligger jeg rett ut og ha noen energi. Er igangsatt med nedtrapping og det er knallrøde, jeg tar ikke søke hjelp av frykt for og isteden omsorgen for mine barn. Hva skal jeg gjøre? ???

Kvinne, 42 år fra Aust-Agder<
Vi er usikre på hva du mener med knallrøde. Imidlertid kan nedtrapping av Oxynorm være tøft, men du hadde nok fått tøffere abstinenser om du hadde bråseponert. Vi kan ikke gi deg en plan for hvordan du skal trappe ned, både fordi vi ikke er leger og fordi du ikke sier hvor høye doser du har vært oppe i. Men generelt er det lurt å ta det sakte, og minske dosen for eksempel en gang i uken. Jo saktere du trapper ned, jo mildere vil abstinensene bli. Med tanke på at du har brukt det i et år, vil f.eks. en måned nedtrapping kunne være passe, og det er ikke så lang tid, i det store bildet.
Vi anbefaler deg å få noen til å hjelpe og støtte deg i denne perioden. Forhåpentligvis kan ektefellen din være der for deg og støtte og oppmuntre deg. Det er svært viktig å ha noen som støtter deg, og gjerne kan bistå med praktiske ting som matlaging, passe unger o.l. Hvis du er komfortabel med det, kan ektefellen din også være den som posjonerer ut medisin til deg (så blir det lettere å ikke «spise av lasset»).
De vanligste abstinenssymptomene av opioider (Oxynorm er et opioid) ligner influensa med følelse av ubehag, uro og rastløshet, muskelverk og frysninger. Man kan også oppleve symptomer som blodtrykksproblemer og diare/oppkast som varer mer enn to-tre dager, og slapphet og energiløshet slik du beskriver. Du kan forevente at de typiske abstinenssymptomene går over i løpet av 1 – 3 uker.
Om du har diare kan det være greit å drikke en del vann så kroppen ikke tørker ut (bruk gjerne Farris/Bris eller tilsvarende, for det inneholder en del salter og mineraler). Du kan også lindre de verste symptomene med lettere smertestillende. Ellers kan du fokusere på å ta det rolig, gjøre ting du liker, spise godt og slappe av. Om det ikke blir bedre i løpet av noen uker kan du ta kontakt med legen din.
Vi anbefaler deg uansett å snakke med utskrivende lege om dette. Dere kan sammen sette opp en plan for nedtrapping, og du kan vurdere å høre med legen om du kan få medikamenter som lindrer symptomer og hjelper deg å sove bedre om natten. Dette kan være medikamenter som ikke er avhengighetsskapende.
Vi forstår godt at dette er vanskelig, men fortvil ikke, du kommer til å bli bedre. Hvis du tenker at det kunne være til hjelp å snakke med noen, er du velkommen til å kontakte oss alle dager. Ofte kan en oppmuntrende samtale gjøre opplevelsen av abstinenssymptomer mindre. Ring oss gjerne vi er tilgjengelig alle dager mellom 11 og 19, også helger. Det er helt anonymt, og vi går ikke videre med noe du forteller oss.