alkohol

Hei, jeg har sinnsykt fylleangst. Jeg husker mye av kvelden, men jeg husker ikke hvordan jeg kom meg hjem, og hva jeg gjorde på veien hjem.. Jeg er syykt redd for at jeg har gjort mye dumt, og er egentlig mest flau over at jeg mistet kontrollen.. Er det noe jeg kan gjøre for å huske det jeg har gjort?..

Kvinne, 15 år fra Møre og Romsdal
Det som skjer når man får blackout er at overføringen fra kortidsminnet/ arbeidsminnet til langtidsminnet svekkes, slik at man ikke husker noe fra hendelsen senere, men der og da er man ved bevisstehet. Det er nok dessverre ikke noe du kan gjøre for å få hukommelsen tilbake, annet enn å snakke med andre du ev. har vært sammen med og som kan fortelle deg hva som skjedde. Men fylleangsten din vil uansett gi seg etter hvert. For å unngå black out for fremtiden er det beste du kan gjøre å drikke mindre og holde promillen lavere. Det kan du gjøre ved å sørge for å være uthvilt, mett og psykisk ovenpå før du begynner å drikke, samt å drikke saktere og mindre. Om du drikker saktere er det lettere å stoppe før promillen blir ubehagelig høy. Tommelfingerregelen er å drikke en enhet (for eksempel en øl, et glass vin, en drink) i timen, og å drikke et glass vann eller annen ikke-alkoholholdig drikke mellom hver enhet. Da er det større sjanse for at alkoholpromillen stabiliserer seg før du tilfører kroppen mer alkohol og promillen stiger. Aldri shot alkohol, det fører til en rask promillestigning, noe som fort kan gjøre at du kommer ut av kontroll. Det er også greit å holde seg unna sprit.
Her kan du lese mer om alkohol.