Subutex og rivotril og amfetamin og hasj

Hva er subutex og rivotril og hva gjør det med deg ? Jeg har ei kjæreste som plutselig gikk fra meg og begynte med det og jeg er veldig bekymra jeg vil jo at hun skal slutte med det og hva skal jeg prøve å gjøre får å få hun til og slutte med det ? Ig hva skjer om du blander det sammen hasj,amfetamin og subutex og rivotril og heroin ? Hva skjer med kroppen og med tankene og hjernen og alt sånt ? Jeg er veldig veldig bekymra 🙁 hun har vært utro og ønsker å komme tilbake til meg men jeg nå vite hva det er og hva jeg kan gjøre får å få hun til å slutte å få motivasjonen i hun tilbake hun sier at hun har lyst til og dø hele tida og er veldig bekymra 🙁

Mann, 21 år fra Oppland
Subutex er et syntetisk opioid og alle slike stoffer har en dempende virkning på sentralnervesystemet. Subutex brukes mot abstinens-(smerter) av andre opiater som f.eks Heroin. Hvis man ikke er vant til å bruke subutex vil det virke smertedempende, også mot psykiske smerter.
Rivotril er et av de mest sterke medikamentene innenfor medikamentgruppen benzodiazepiner, og blir ofte brukt  som rusmiddel. Både Rivotril og Subutex er sterkt avhengighetsskapende. Under bruk blir korttidsminnet og hukommelsen dårlig, talen kan bli sløret og brukeren søvnig. Brukeren kan oppleve likegladhet.  Begge disse stoffene resulterer i en dempende effekt på sentralnervesystemet og kan derfor gi økt ulykkesrisiko. Ved å blande de med heroin eller andre dempende stoffer forsterker virkningene seg. Denne blandingen kan også føre til pustebesvær og i noen tilfeller pustestans (overdose).
Snakk med kjæresten din om dine bekymringer og hvis du ønsker å støtte henne kan du kanskje tilby at du kan være med henne til fastlegen. Ønsker hun å bli rusfri er fastlegen/NAV den som må kontaktes med tanke på  behandling for rusavhengighet.
Det er forståelig at du er bekymret for kjæresten din og at du gjerne vil motivere henne til et rusfritt liv.  Men samtidig er det viktig at du tar vare på deg selv, det er krevende å være i nær relasjon til en person i aktiv rus. Også fordi hun gir uttrykk for at hun ikke vil leve lenger.
Hvis du ønsker det, kan du ringe oss på 08588 (hver dag hele uken) eller chatte med oss på hverdager mellom 14 og 17.
Lykke til.