Sliter med å slutte med alkohol.

Hei. Jeg sliter med å slutte med alkohol og betegner meg selv som alkoholiker. En typisk periodedranker der jeg drikker ganske tett i noen uker. Jeg har inn til nå greid å slutte ved å bestemme meg for å slutt, nå føler jeg at jeg ikke greier det på grunn av redsel for hva skjer nå?. smerten i kroppen med angst og fysiske smerter. Er redd for å slutte brått og brutalt da jeg har store smerter i høyre side og føler meg rett og slett ikke bra.

Mann, 59 år fra Telemark
Vi forstår godt at du er redd for å slutte på grunn av angst og smerter i kroppen. Det som kan være løsningen er å oppsøke din fastlege. Der kan du få hjelp og eventuellt henvisning videre. Det finnes mange løsninger for å klare å slutte med hjelp fra legen. Medisiner, psykolog, poliklinisk behandling eller opphold på institusjon er noen av de mulighetene som finnes. Det er viktig at du tar tak i dette nå. Desto lenger du misbruker alkohol desto vanskeligere kan det være å slutte. Smerter og at man ikke føler seg bra bør uansett sjekkes hos lege. I tillegg er det en risiko for at du får kraftige abstinenser om du slutter etter et langvarig og høyt inntak av alkohol, noe som bør følges opp av helsepersonell.