«Slengord» om rus..?

Hei Jeg har overhørt noen av mine venner nevne ordet «FYK».. Så jeg er litt bekymret for hva dette er? Slengord som «FYK» og «PEPPER» ble brukt, og jeg håper dere kan si meg hva dette er og om det er noe farlig? Evt. hva jeg kan/bør gjøre som å be dem oppsøke lege?

Mann, 34 år fra Rogaland
Så flott at du bryr deg om vennene dine. Pepper er et slangord som blir brukt om amfetamin. Vi kjenner ikke til at fyk er et slangord for et narkotisk stoff. Fyk kan være et slangord som betyr «for your knowledge». Amfetamin er et meget avhengighetsskapende stoff som kan forårsake en rekke skader/tilstander. Eksempler på dette kan være hjertefeil, hjerneblødning og psykoser. Du kan lese mer om amfetamin her. Dersom vennene dine bruker amfetamin og har lyst til å slutte er fastlege et godt råd. Fastlegen kan henvise videre til behandling. Et annet alternativ er at de ringer RUStelefonen 08588 og snakker med oss.  Ønsker de ikke å slutte er det vanskelig å hjelpe. Det du kan gjøre er å snakke med dem og dele din bekymring for at de ruser seg. Det at du er en bekymret venn kan være med på at de endrer oppfatning og vil slutte.  Det å ha venner som ruser seg på narkotiske stoffer kan være vanskelig. Det er viktig at du passer på deg selv. Du er også hjertelig velkommen til å ringe oss.