skoleoppgave

hei, jeg har en skoleoppgave hvor jeg skal skrive om drikke press, under har jeg noen spørsmål. hvis dere har noe dere vil tilføye eller noe dere syntes er viktig å få med, tar jeg gjerne imot mer informasjon 🙂 I hvilke alder er det mest vanlig med drikkepress? Har gutter lettere for å drikke enn jenter? Drikker gutter i yngre alder enn hva jenter gjør? Er det som regel en spesiell gruppe ungdommer som opplever drikkepress? hvilke?

Kvinne, 13 år fra Rogaland
Ja det er mange og viktige spørsmål du hadde til oppgaven din. Til det første spørsmålet ditt om i hvilke alder det er mest vanlig med drikkepress er det vanskelig å svare deg. Fra tidlig i tenårene begynner drikkepresset blant noen ungdommer, men slett ikke for alle. For de aller fleste kommer det litt an på miljøet den enkelte vanker i. I studietiden er det mange som opplever drikkepress, og blant godt voksne mennesker finnes det også drikkepress. Drikkepress utøves på ulike måter og med forskjellige motiver for å få andre til å bli med å drikke. Den kanskje viktigste grunnen til at drikkepress oppstår er kanskje at det å drikke alkohol sammen er sosialt, en felles opplevelse som flere deler. Den som ikke drikker blir derfor lett oppfattet som en som står utenfor fellesskapet, og drikkepresset oppstår når andre forsøker å presse, overbevise eller overtale andre til og deltaa. Denne artikkelen i nettavisen er et godt eksempel på en person som opplever seg som litt «sosialt»utenfor fordi hun ikke drikker like mye som vennene dine. Vi kjenner ikke til at det er forsket på i hvilken alder det utøves mest drikkepress, men du kan jo kanskje begrense det til å si at du skriver om ungdom mellom 13 og 18 år for eksempel? Du finner mer informasjon om drikkepress hvis du går inn på disse lenkene; Om drikkepress (RUStelefonen),Hvorfor drikker man (ung.no),Kutte ut alkoholen? (FMR),Tidligere svar om drikkepress (klara klok)
På spørsmålet ditt om gutter eller jenter drikker mest etc. tror vi du vil finne svar på spørsmålene dine i en forskningsrapport fra Sirus som du finner her.