Jeg har hentet min første resept på seroquel 25 mg. Doseringen er litt etter behov, men minst en tablett hver kveld. Jeg får de fra psykologen min mot «uro» som det så fint står på pakken. Psykologen sier jeg har utslag på flere diagnoser, bl.a posttraumatisk stress syndrom, tvangstanker, sosial angst og mani. Samtidig sier hun det er helt normalt for «jenter som meg» å ha utslag på mange diagnoser uten nødvendigvis å ha diagnosene. (Jeg ble grovt misbrukt seksuelt i flere år som lite barn) Det jeg lurer på er hva jeg kan forvente ved daglig bruk av seroquel? Er det vanedannende? Er det et medikament man føler seg rusa på? Evt hvordan? Hva er de vanligste bivirkningene?

Kvinne, 33 år fra Vest-Agder
Vi synes det er litt vanskelig å svare på dette, da Seroquel er et medikament og ikke et rusmiddel. Når det er sagt vet vi at det finnes mennesker som misbruker Seroquel/kvetiapin som rusmiddel, primært for å minske angst, mot søvnplager og mot abstinenser fra andre rusmidler. Når det gjelder hvorvidt Seroquel er vanedannende, er det nok vanlig å trappes ned på medikamentet når man skal slutte, da man kan få noen abstinenserplager ved bråsepoinering. Nedtrapping er vanlig ved mange medikamenter.
Vi foreslår at du stiller spørsmålet på klara-klok.no eller ung.no slik at en lege kan svare deg. Du bør også kunne diskutere dette med utskrivende lege/psykolog. Du kan lese pakningsvedlegget til Seroquel her.