Rus farligere for ungdom i utvikling

Hei, jeg mener å ha lest at rus er farligere for ungdom enn for voksne pga. den fysiologiske utviklingen (at hjerne og nervessystemer vokser). Er det tilfelle? Finnes det noe litteratur som bekrefter dette?

Mann, 24 år fra Akershus
Det stemmer at de fleste rusmidler kan være mer skadelig for ungdom under utvikling enn for voksne. Dette fordi både kropp og hjerne er under utvikling, og inntak av rusmidler kan hemme eller forstyrre normal utvikling.
Bruk av alkohol påvirker blant annet veksthormonet i kroppen. Veksthormon produseres i hypofysen (hjernevedhenget) og er viktig for normal vekst og utvikling. Utskillelsen av veksthormon er størst i slutten av tenårene, når veksten er størst, og produksjonen synker gradvis med økende alder. Om man drikker mye alkohol i ungdomstiden, kan det ha negativ påvirkning på veksten. Hvor mye alkohol som skal til før det er skadelig er vanskelig å si helt sikkert, det kan nemlig variere fra person til person.
Cannabis kan ha negativ virkning på ungdom under utvikling, og kan forstyrre hormonbalansen. Dette kan ha innvirkning på menstruasjonssyklus, sæd-kvalitet og på utviklingen av enkelte kognitive ferdigheter. Det er også en sammenheng mellom cannabisbruk og psykiske lidelser som angst og psykoser. Noen studier indikerer også at cannabis kan utløse schizofreni hos predisponerte individer.
Det er også slik at bruk av rusmidler kan ha andre innvirkning enn de rent fysiologiske. Om man ruser seg mye, vil man ikke i samme grad lære seg sosiale, relasjonelle og emosjonelle forhold og mestringstrategier man ellers utvikler under ungdomstiden. Dette kan føre til at man henger litt igjen på mange plan.  Voksne som ruset seg mye i ungdommen kan for eksempel har problemer med å inngå sunne relasjoner, de kan mangle mestringsstrategier som ikke omhandler rus, og de kan ha gått glipp av mye lærdom fordi tiden gikk til å ruse seg.
Når det gjelder litteratur om rusmidler og ungdom i utvikling, anbefaler vi deg å ta kontakt med SIRUS sitt bibliotek. De kan også sende deg bøker.