Opplysning

Hei, begynte med å ta 2 rivotril 2mg + hasj på mandag,ble 4 rivo + hasj på tirsdag og onsdag så sniffa jeg kanskje 5-7 stripper og røyka litt hasj. idag har jeg kun tatt 3 striper og en joint.har også spist minimalt og drukket lite. sov ikkeno fra igår til dag pga amf . så da lurer jeg på følgene. 1. er det no særlig farlig , med tanke på det jeg sa nå.? 2. er det farlig å blande hasj, rivotril? 3. er det farlig og blande amf og rivotril? 4. sliter med å sove så er det farlig om jeg tar 1 rivotril får å sovne?

Mann, 21 år fra Østfold
<p1) Alle rusmidler er potensielt skadelige. Det inntaket du forteller om kan også være skadelig. Det kommer an på om dette er noe du gjør ofte eller om det bare var én gang. Hvis man kombinerer forskjellige rusmidler og gjør det ofte, øker risikoen for skader. Ved blandingsbruk risikerer man alltid uforutsette virkninger.
2) Kombinasjonen cannabis og Rivotril/benzodiazepiner anbefales ikke. Begge stoffene er dempende, og kombinasjonen kan gjøre at Rivotrilen brytes sakte ned. Dette kan føre til en stor konsentrasjon av Rivotril i blodet, noe som kan føre til slapphet, trøtthet, forvirring, konsentrasjonsvansker, hukommelseproblemer og i noen tilfeller pusteproblemer. I tillegg kan bruk av cannabis for noen føre til psykiske problemer som angst og paranoia (særlig under rusen). Benzodiazeoiner brukt over tid fører ikke sjelden til økt uro, angst og andre psykiske problemer når man slutter å bruke det. I tillegg er alle de stoffene du nevner avhengighetsskapende – og jo oftere og mer man bruker det, jo større er faren for avhengighet.
3) Man vet lite om kombinasjonen av Rivotril/bezodiazepiner og amfetamin. Da Rivotril er dempende og amfetamin er sentralstimulerende, kan man anta at rivotrilen demper effekten av amfetamin. Amfetamin fører ikke sjelden til uro, angst og kanskje paranoia – ikke minst på «nedturen». Det er ikke uvanlig at brukere da tar benzodiazepiner for å dempe ubehaget. Dette kan føre til at man ikke merker de negative bivirkningene av amfetamin og fortsetter å ta mer enn man strengt tatt tåler eller burde ta. Sånn sett er kombinasjonen skadelig, selv om benzodiazepiner i seg selv ikke er veldig fysisk skadelig.
Kombinasjonen cannabis og amfetamin kan gi  økt psykisk ubehag. Noen rapporterer at cannabis demper virkningen av amfetamin.
4) Om det er noe problem at du tar en Rivotril til, kan vi ikke svare deg på. Du vil sannsynligvis ikke dø av det, men vi tenker samtidig at du har fått i deg mer enn nok rusmidler på en gang. Hvis du ikke har sovet på flere døgn, er en Rivotril ikke spesielt skadelig hvis det er snakk om et engangstilfelle for å få sove. Men er det noe som skjer ofte, fører det til problemer fordi man kan pådra seg den uvanen å måtte ha medikamenter for å få sove (man blir avhengig av det).
Du kan lese om alle de rusmidlene du nevner på våre siderFakta om ulike rusmidler.
PS: Vi er ikke an akuttjeneste. Om du har behov for svar raskt, kan du ringe oss alle dager mellom 11 og 19. Du kan chatte med oss alle hverdager mellom 14 og 17. Hvis vi ikke har åpent, kan du forsøke Giftinformasjonen på nummer 22 59 13 00 (døgnåpen vakttelefon).