Nar-Anon gruppe

Hei Faren min var Rus – Avhengig, noe som i stor grad har påvirket livet mitt, både på godt og vondt. Jeg har ikke begynt å ruse meg selv, men på grunn av den destruktive oppveksten min, på grunn av rusen, sliter jeg mye med det i dag. Faren min tok livet sitt for noen måneder siden, men rus, og hjelp for pårørende er noe jeg setter høyt. Jeg har vært med en bekjent av meg på flere NA møter, og hatt veldig godt av det, og lært mye. Jeg fikk høre at det finnes Nar-anon grupper, rundt i landet, som praktiserer samme program som NA gjør, altså 12 – trinnsmodellen. Når jeg er med som medavhengig, og ikke rusavhengig selv, har jeg ikke lov å dele på møter, skrive trinn osv, noe jeg tror jeg kunne hatt godt av. Problemet er bare, at jeg ikke finner noen kontaktinformasjon til Norske Nar – anon grupper. Vet dere noe om dette? Jeg finner en utenlandsk nettside, men står ingenting om grupper i norge der heller. Jeg bare vet at de har startet noen.

Kvinne, 21 år fra Telemark
Så godt at du tar tak i situasjonen din og ønsker å finne noen å dele dine oppleveler med. Det virker som du takler situasjonen veldig godt, men trenger noen å dele tanker og følelser med. Vi har heller ikke funnet akkurat den gruppen du leter etter, desverre.  Vi linker ved ulike nettsteder og organisasjoner som retter seg mot pårørende av rusmisbrukere. Det kan være at du her finner informasjon som du har nytte av. Kanskje det er noen av dem som kjenner ti let Nar-Anon opplegg eller har et tilsvarende tilbud.
• Al-Anon er i utgangspunktet for pårørende til alkoholikere, men det kan hende det kan være passende, eller at de har informasjon om tilsvarende tilbud for barn av narkotikamisbrukere.
•  Narkoman.no er en organisasjon for pårørende av rusavhengige.
• Kompasset er et tilbud for barn av alkoholikere/rusavhengige. De har ingen gruppetilbud i Telemark, men det kan uansett være ok å sjekke ut deres hjemmeside. De har også en chattetjeneste som heter Barsnakk der du kan snakke med andre barn av rusmisbrukere. (BAR er en bruker- og interesseorganisasjon for barn, i alle aldre, som opplever foreldres rusbruk som en belastning og har som hovedmål å fremme barn av rusmisbrukeres kunnskap/erfaring, posisjon og stemme i samfunnet.)
• Voksne for barn er en organisasjon som retter seg mot barn som har foreldre med rusproblemer. De har også en rådgivningstelefon.
• NKS Veiledningssenter for pårørende – distrikt sør AS er et gratis tilbud om faglig veiledning til dem som  selv definerer seg som pårørende i Telemark, Agderfylkene og deler av Vestfold.
• NKS Veiledningssenter for pårørende – distrikt sør AS er et gratis tilbud om faglig veiledning til dem som  selv definerer seg som pårørende i Telemark, Agderfylkene og deler av Vestfold. – See more at: https://veiledningssenter.no/sor-norge#sthash.FAJn9Zni.dpuf