metamina.

Hei! Min samboer har ADHD han bruker metamina 5 mg, maximal døgndosen er på 7 tabletter. Dette legemidlet har han fått av fastlegge. Men problemet et at han tar 7 tabletter når han henter ut medikamentet fra apoteket, men etter 10-15 dager har han trappet såpass opp at han tar opp til 18 tabletter pr dag.(dette er noe jeg ikke var klar over Før nå) han sier at han har hatt vondt på venstre side av magen, og har vanskelig med å få en skikkelig ereksjon. Jeg regner med dette har en sammenheng med medisin bruket? Kan det Være fare for liv og helse når ham tar så mange tabletter pr dag? Ettersom han tar så mange tabletter pr dag går han tom mye fortere å dette Gjør til at han går i perioder uten medisin. Ca 14 dager tror jeg. Skal jeg kontakte fastlegge å fortelle hvordan situasjonen er? ? Eller skal jeg stole på at han ikke tar så store doser som han sa han ikke skulle gjøre igjen?

Kvinne, 21 år fra Nord-Trøndelag
Det er viktig at man følger de mengdene som legen har foreskrevet. Føler man at dette ikke er nok er det viktig og ta dette opp med legen og ikke øke mengden selv. Hvorvidt magesmertene skyldes for mye metamina eller ikke kan vi ikke svare på, men det er viktig at han får sjekket hva som er galt med magen. Ereksjonsproblemer er registrert ved langvarlig bruk av amfetamin så det er meget mulig at disse problemene skyldes metamina.
18 tabletter metamina er veldig stor dose, men mest sannsynlig er det ikke dødelig. Nu kan lese hva som står om metamina og amfetamin her. Kort fortalt skriver de at «forgiftninger er beskrevet hos voksne fra rundt 100–120 mg ren amfetamin. Hvis du har mye erfaring med amfetamin, kan du tolerere vesentlig større doser uten betydelige symptomer. Alvorlig reaksjon selv ved lave doser kan ikke utelukkes hvis du ikke har toleranse for/erfaring med virkestoffet».
Du kan selvsagt ringe inn en bekymringsmelding til fastlegen, men dersom samboeren din tar kontakt med fastlegen selv vil dette være det beste for alle parter.Det beste du kan gjøre er å snakke med han om dine bekymringer og gjerne bli med han til legen dersom han vil. Om du skal stole på samboeren din eller ikke kan vi dessverre ikke svare på siden vi ikke kjenner han. Kjenn etter selv om du føler han er til å stole på, han fortalte deg jo etterhvert at han brukte mer piller enn det han skulle.