MDMA og hjertefeil

Hei, du! Forrige helg dro meg og venninnene mine til en kompis av venninna mi på en fest. Der var det MDMA og min vennegjeng som er alltid villig til å prøve nye ting takket selvfølgelig ja da vi ble tilbudt. Etter dette har vi snakket mye om det og vi er enige om at vi alle vil prøve det igjen. (Vi tok en liten dose, og har ikke planer om å ta noen store doser, pga. vi har alle innetid til 12.) I alle fall så har jeg en venninne med hjertefeil. Nå vet jeg ikke hvor alvorlig dette er. Hun er vel av de som er mest gira på å ta det. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få stoppet henne. Hun er min aller beste venn og jeg vil virkelig ikke miste henne. Kan ikke tenke meg hvor dårlig samvittighet jeg hadde fått om det hadde gått gale. Hun har pacemaker da, om det har noe å si? Hva skal jeg si til henne? Hvordan skal jeg få henne til å slutte? MVH beskymra venninne

Kvinne, 15 år fra Oslo
Det er forståelig at du er spesielt bekymret for din venninne, men du bør også være klar over at du utsetter deg selv for fare når det gjelder inntak av MDMA. Man utsetter seg for risiko hver gang man tar det – de akutte farene er til stede hver gang. MDMA kan gi livstruende medisinske komplikasjoner med bl.a. hjerneblødning og hjertearytmier. For personer med predisposisjon for hjerte/hjerne-komplikasjoner, er risikoen atskillig høyere. Vi vet at det finnes personer som har dødd av overopphetning (hypertermi) etter inntak av ecstasy . Det er også sånn at ettervirkninger forekommer hos mange, også ved enkeltinntak. Dette dreier seg stort sett om psykiske ettervirkninger som kortvarige depresjoner og angstforstyrrelser.
Du bør snakke med din venninne og fortelle at du er spesielt bekymret på grunn av hennes hjertefeil.Dessuten bør du både av hensyn til henne og deg selv unngå å ta MDMA igjen.Blir det vanskelig å få venninnen din til å se alvoret i dette, bør du snakke med noen voksne. Å ta MDMA er spesielt risikofylt for henne pga hennes hjerteil. Du kan f.eks snakke med dine foreldre/foresatte, helsesøster/sosiallærer eller helsestasjon for ungdom. Du er også velkommen til å ringe oss på RUStelefonen for å diskutere saken. Vi har åpent hver dag mellom 11-19.